Snart kommer elbussene til Nordstrand

74-BUSSEN: Buss 74 kjører fra Mortensrud via Leirskallen, Nordstrand, Karlsrud og Ekeberg før den ender i sentrum og Vika. Fra høsten skal strekningen betjenes med elbuss i en prøveperiode på to år. Foto: Nina Schyberg Olsen

74-BUSSEN: Buss 74 kjører fra Mortensrud via Leirskallen, Nordstrand, Karlsrud og Ekeberg før den ender i sentrum og Vika. Fra høsten skal strekningen betjenes med elbuss i en prøveperiode på to år. Foto: Nina Schyberg Olsen

Artikkelen er over 2 år gammel

I løpet av denne høsten starter en to år lang testperiode med elbuss på busslinje 74 Mortensrud - Vika.

DEL

SØNDRE NORDSTRAND/ NORDSTRAND: Også busslinjene 31 og 60 skal være med på testingen. Bussene som skal operere på linje 74, to elbusser fra Solaris på 12 meter med en batterikapasitet på 74 kWh, er allerede bestilt. Det forteller Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss, som er operatør for 74-bussen.

I tillegg må det en regulering til for å sette opp ladestasjonene på endestasjonene på Vika og Mortensrud. Unibuss skal bruke en ladeinnretning fra Siemens, en pantograf.

LES OGSÅ:

Nå kommer to nye lokale flybusser

Nå får enda flere flybuss rett utenfor døra

Lades før hver reise

74-bussen som kjører fra Mortensrud gjennom Bydel Nordstrand til Vika har en trasé på rundt 15 km hver vei. Når elbussen skal settes i trafikk denne høsten innebærer det at den må lades i hver ende av traseen.

Bussene skal hurtiglades og forventet ladetid er fra 6-10 minutter.

- Bussene skal også vedlikeholdlades over natten i garasjen vår på Klemetsrud, forteller Østby.

LES OGSÅ: Har fått trikken helt inn på soverommet

Sniktestet

Ina Helen Østby forteller at de i all hemmelighet lånte en helt maken buss fra Solaris i fjor og testet den på strekningen den skal gå.

- Det fungerte veldig bra, den greide distansen helt fint. Vi hadde ingen problemer med å holde rutetidene heller, forteller Østby og legger til at de har stor tro på dette testprosjektet.

Testen som utføres på linje 74 får økonomisk støtte fra ENOVA på inntil 4,6 millioner kroner.

- Det er vi veldig takknemlige for. Det er jo et kvalitetsstempel og viser at de også har stor tro på dette prosjektet, sier Østby.

(Saken fortsetter under bildet)

NYE ELBUSSER: 74-bussen skal være med på et to år langt prøveprosjekt. Fra høsten skal to av disse elbussene rulle på strekningen Mortensrud-Vika gjennom Bydel Nordstrand.  Illustrasjon: Unibuss/Solaris

NYE ELBUSSER: 74-bussen skal være med på et to år langt prøveprosjekt. Fra høsten skal to av disse elbussene rulle på strekningen Mortensrud-Vika gjennom Bydel Nordstrand. Illustrasjon: Unibuss/Solaris

LES OGSÅ:

- Ikke ta fra oss holdeplassen vår!

Sportsplassen gjenåpnet, Jomfrubråten i uvisse

Like mange sitteplasser, men stillere

- Vil de reisende med 74-bussen merke noen forskjeller når elbussene settes i drift?

- Vi har ikke valgt den største batteripakken, så bussene vil se ut som en helt vanlig buss, sier Østby. De største batteripakkene tar mye plass som vil kunne gå på bekostning av sitteplassene.

- Derfor er vi nødt til å lade mellom hver strekning, men vi håper vi skal klare det innenfor eksisterende rutetid. Om det krever noen endringer i rutetidene gjenstår å se. I så fall vil det skje i tett samarbeid med vår oppdragsgiver Ruter som prosjektet gjennomføres sammen med. Det er Ruter som definerer rutetidene, men først må vi høste erfaringer sammen, sier Østby.

(Saken fortsetter under bildet)

PANTOGRAF: Slike ladeinnretninger skal monteres på Vika og på Mortensrud. 74-bussen skal hurtiglades mellom hver strekning. Foto: Unibuss/Siemens

PANTOGRAF: Slike ladeinnretninger skal monteres på Vika og på Mortensrud. 74-bussen skal hurtiglades mellom hver strekning. Foto: Unibuss/Siemens

Hun tror de reisende først og fremst vil merke at elbussene er stillere og at det således blir en enda mer behagelig reise.

- Det ser vi også på hydrogenbussene vi kjører i Oslo Syd, de er mer stillegående enn ordinære dieselbusser og biogass-busser.

LES OGSÅ: Busseier til Bjørndal-beboere

Vil gjerne fortsette med elbusser

Unibuss har en bussflåte med stor variasjon i drivstofftyper.

- Vi har blant annet fem hydrogenbusser i Oslo som vi drifter. De er de eneste i sitt slag i landet og har også elektrisk drivkraft, men tankes altså med hydrogen, forteller Østby.

Av en bussflåte på til sammen cirka 750 busser kjører rundt 100 busser på biogass og 100 på biodiesel. Gassen Unibuss benytter seg av for bussene i hovedstaden er «kortreist» gass produsert i Oslo, og laget av innbyggernes kloakk.

- Vi var også et av de første busselskapene som begynte med hybridbusser, forteller Østby.

Hva som skjer etter at testperioden med elbusser er over om to år kan ikke Østby svare på ennå.

- Men hvis erfaringene er gode, er vi svært positive til å kjøre elbusser. Vi vil gjøre vårt for å gjøre byen mer miljøvennlig, sier Østby.

LES OGSÅ: Nå er ruteheftene historie

Satser på el-teknologi

Den store utrullingen av elektriske busser i Oslo skal skje i 2020.

- Vi forventer at minst 60 prosent av bussene i Oslo by skal være elektriske i 2025, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.

- Vi må bruke drivstoff og teknologi som gjør at bussen fortsatt er pålitelig i tillegg til miljøvennlig, sier Pernille Aga i Ruter.

Aga forteller at de har sett på hver eneste bussrute i Oslo og Akershus, da kommer faktorer som rutens lengde, antall stoppesteder, fart på strekningen og så videre.

- Så må vi se på hvilken teknologi som er mulig å bruke på strekningen. Miljø, kostnad og driftssikkerhet er faktorer som må med i evalueringen. Slik har vi matchet hver rute opp mot ulike teknologier og ulike drivstoff, sier hun.

På lengre bussruter er det for eksempel ikke på nåværende tidspunkt så aktuelt med batteridrevne elbusser. Da kan hydrogen-teknologi være et alternativ.

LES OGSÅ: Sjekk hvordan din nye reisehverdag blir

Ut med diesel om tre år

Ruter har lagt opp en plan på hvordan de raskest mulig skal få ned utslippene.

Ambisjonene er at diselbussene skal ut av drift innen 2020.

- Vi kommer til å øke på med biodiesel og biogass, og fra 2020 begynner vi utrullingen av elektriske busser, forteller Aga.

- Dette er en utvikling som går raskt og som vi følger nøye med på. Ambisjonen er at 60 prosent av Oslo-bussene skal være elektriske i 2025, men kan hende skjer det tidligere. Vi søker raskest mulig å skifte til utslippsfrie løsninger innen for driftsmessige og kostnadsmessige forsvarlige rammer, sier Aga.

LES OGSÅ: Her blir det to avganger i kvarteret

Artikkeltags