Lover beltekontroll på busser fra torsdag

VELKOMMEN: Kontrollørene fra Statens vegvesen var hjertelig velkommen ombord i bussene som ble kontrollert på Støkken trafikkstasjon i fjor.

VELKOMMEN: Kontrollørene fra Statens vegvesen var hjertelig velkommen ombord i bussene som ble kontrollert på Støkken trafikkstasjon i fjor. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Torsdag starter Statens vegvesen med kontroll av belte i buss over hele landet. Riset bak speilet for ikke å bruke belte er 1.500 kroner i bot.

DEL

OSLO/NORGE:  Er du en av dem som slurver med beltet på bussen? Da begynner du å bli i mindretall. Andelen som bruker belte i buss er stigende, viser tall fra Statens vegvesen.

Sitter du usikret og det skjer en ulykke, kan det få store konsekvenser. Ikke bare for deg, men også for dine medpassasjerer. Klikket når du fester beltet kan få sidemannen eller personen bak deg til å gjøre det samme.

Liv kunne vært reddet om alle som har mulighet, brukte belte i buss. Derfor starter Statens vegvesen torsdag den 15. mars med kontroll av belte i buss over hele landet, inkludert Oslo.

– Å bruke belte i buss er helt klart en livredder, både for din egen del, men også for dine medpassasjerer. Flere av dem som har mistet livet i bussulykker de siste årene, kunne overlevd dersom de hadde brukt belte, sier Ida Bergene Kongsrud i Statens vegvesen.

– Ni mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2016. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men hvor de dessverre ikke var i bruk, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Beltebruken stiger

Tidligere spørreundersøkelse har vist at hele syv av ti unge under 30 år mener det er sosialt akseptert ikke å bruke belte i buss. Noen er redde for å virke som petimetere eller «nerdete», mens andre ikke ønsker å skille seg ut blant medpassasjerer som ikke har på seg belte.

Under fjorårets kontroller kontrollerte Statens vegvesen 1087 busser med totalt 18 782 passasjerer. 705 passasjerer satt usikret. Andelen som bruker belte i buss og som er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss, øker. Flere har i tillegg forstått at ikke å bruke belte utgjør er sikkerhetsrisiko.

– Dette er en positiv utvikling, men vi har fortsatt en vei å gå. Folk er flinke til å bruke belte i bil og vi ønsker at de skal ta med seg den gode vanen når de kjører buss. Mer informasjon, kontroller og muligheten for gebyr bidrar til å øke beltebruken, sier Kongsrud i meldingen.

Bussene bør ikke være en «frisone» for beltebruk. Hvis det er belte i bussen – bruk det, oppfordrer Statens vegvesen.

Ikke belter i alle busser

Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.

NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til kampanjen.

LES OGSÅ:

Mange sniker i kollektivfeltet

Innfører pendlerparkering på Ljan

Forsinkelser i Hellerudveien

Oslotrafikken tok tre liv i 2017

Landet rundt: Her er veiene som skal bygges de neste seks årene

Landet rundt: Om du kræsjer med en politibil på utrykning, hvem får skylden?

Slik er de nye satsene for råkjøring

Artikkeltags