Spår flere nye uker med søppelkaos

SØPPELKAOS: Slik har det sett ut i avfallsbodene til Skullerudhøgda boligsameie i ukesvis. Bildet ble tatt i forrige uke. Søndag ble alt avfallet endelig tømt. Foto: Privat

SØPPELKAOS: Slik har det sett ut i avfallsbodene til Skullerudhøgda boligsameie i ukesvis. Bildet ble tatt i forrige uke. Søndag ble alt avfallet endelig tømt. Foto: Privat

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Selv om søppelkaoset fortsatt herjer distriktet, kan beboerne i Skullerudhøgda boligsameie puste lettet ut. Søndag ble restavfall og papir tømt for første gang på flere uker.

DEL

SKULLERUD: I Skullerudhøgda boligsameie i Skullerudveien er alle søppel- og papirbeholderne innelåst i boder.

Sist uke fortalte beboer Torgeir Kasa til noblad.no at søppel og papir har rent over siden det Enebakk-baserte selskapet Veireno AS tok over renoveringen i Oslo den 3. oktober.

Men søndag kom renovatørene endelig:

– Det var helt utrolig. Plutselig hentet de både papir og restavfall, sier Kasa og legger til at det er første gang de hentet papir på seks uker.

– Når det gjelder restavfall har jeg bare registrert at de har hentet det én gang siden 3. oktober, sier han.

Torgeir Kasa har bodd i boligsameiet siden det var nytt for 35 år siden.

– Det har vært flere selskaper som har drevet renovering i Oslo, det har aldri vært slike problemer før. Tidligere kunne man stille klokka etter søppelhentingen, sier Kasa.

Nordstrands Blad har også fått tips om søppelkaos en rekke andre steder i distriktet.

LES OGSÅ: Lei av å møte denne søppeldynga hver dag

Ekstra tiltak settes inn

I en pressemelding opplyser Renovasjonsetaten om at Veireno etter innkjøringsperioden på seks uker fortsatt ikke har en akseptabel kvalitet på tjenestene.

Fra mandag denne uken ble derfor ekstra tiltak satt inn.

Veireno har satt inn åtte renovasjonsbiler og 16 nye renovatører som kun skal drive klageoppfølging. Renovasjonsetaten setter inn fire kommunalt eide renovasjonsbiler som skal bistå i klageoppfølgingen.

Ekstra skift settes inn på papirinnsamlingsruter hvor det har vært mange klager. Innsamling i helgene opprettholdes inntil videre.

Renovasjonsetaten opplyser om at kontrakten med Veireno gir rom for en rekke sanksjonsmuligheter, hittil har de blant annet sanksjonert med dagmulkter.

– Vi håper på en snarlig forbedring av situasjonen i løpet av uken, og vil komme med en evaluering av de ekstraordinære tiltakene 21. november, sier direktør i Renovasjonsetaten, Pål A. Sommernes.

LES OGSÅ: Nå må du sjekke nye tider for søppelhenting

Seks uker til på papir

Tone Dalen, kommunikasjonsdirektør i Renovasjonsetaten, sier til Nordstrands Blad at det største etterslepet er på papirinnsamlingen.

– Hovedårsaken er at papirrutene har en annen tømmefrekvens enn restavfallsrutene, og det tar derfor lengre tid å kjøre inn, sier Dalen.

Renovasjonsetaten opplyste denne uken om at innkjøringsperioden for papirinnsamlingen er på ytterligere seks uker.

Samtidig varslet Veireno om fire nye uker med innkjøring på avfallshentingen.

LES OGSÅ: Leter etter søppelsynderne

– Et logistikkproblem

Dalen sier at de utfordringene som Veireno nå opplever er relatert til logistikk og nye ruter:

– Innsamlingsrutene ble lagt om fra 3. oktober og selv erfarne renovatører har hatt problemer med å finne alle hentestedene, sier hun.

– Er det aktuelt å gjøre noe med avtalen hvis innsamlingen ikke blir bedre?

– Det er alltid utfordringer i overgangen mellom gammel og ny leverandør. Høyere klagetall i innkjøringsperioden er forventet. Like høye klagetall er ikke akseptabelt under «normal» drift. Renovasjonsetaten vurderer og iverksetter tiltak i forhold til kontrakt fortløpende, sier Tone Dalen.

LES OGSÅ: Vet ikke hvem som nazi-tagget huset på Bjørndal

Forstår frustrasjonen

Søppelkaoset som har herjet siden tjenesten ble lagt om i begynnelsen av oktober har fått frem mange følelser i innbyggerne.

Tone Ims Larssen (FrP) fra Østensjø sier til Nordstrands Blad at hun sist fredag valgte å tenne bål av papiret som hadde hopet seg opp, mens andre har rast ut i aviser eller kommentarfelt på sosiale medier.

At folk klager på manglende utført tjeneste er forståelig, og i en pressemelding beklager Renovasjonsetaten søppelkaoset. Utifra oppfordringen Renovasjonsetaten kommer med er det likevel tydelig at mange har latt følelsene ta overhånd.

– Renovasjonsetaten har stor forståelse for at mange abonnenter er frustrerte når de henvender seg til våre kundebehandlere. Vi ønsker likevel å anmode alle som klager om at de oppfører seg innenfor anstendighetens grenser. Sjikane og utskjellinger er belastende for Renovasjonsetatens ansatte og bidrar ikke til en raskere løsning, uttaler Renovasjonsetatens direktør Pål A. Sommernes.

LES OGSÅ: Hvem skader trærne i Ekebergskråningen?

Slik melder du ifra

Renovasjonsetaten ber folk melde fra om manglende søppel- og papirtømming enten på telefon 02180, på e-post til postmottak@ren.oslo.kommune.no eller på SMS til 2401 med kodeord REN.

Det er kun nødvendig å klage på én måte og én gang per dag, presiseres det i pressemeldingen fra Renovasjonsetaten.

Artikkeltags