Lei av å møte denne søppeldynga hver morgen

SØPPELKAOS: Det er ikke noe vakkert syn som møter Torgeir Kasa og de andre i Skullerudhøgda boligsameie når det skal kaste søppel. Bildet er tatt i løpet av de siste dagene. Alle foto: Privat

SØPPELKAOS: Det er ikke noe vakkert syn som møter Torgeir Kasa og de andre i Skullerudhøgda boligsameie når det skal kaste søppel. Bildet er tatt i løpet av de siste dagene. Alle foto: Privat

Artikkelen er over 2 år gammel

Torgeir Kasa i Skullerudhøgda boligsameie forteller at det har vært søppel- og papirkaos helt siden omleggingen av renoveringen i Oslo den 3. oktober.

DEL

SKULLERUD: I Skullerudhøgda boligsameie i Skullerudveien er alle søppel- og papirbeholderne innelåst i boder. Her har søppel og pair rent over siden det Enebakk-baserte selskapet Veireno AS tok over renoveringen i Oslo for snart seks uker siden.

Det forteller Torgeir Kasa som har bodd i boligsameiet siden det var nytt for 35 år siden.

- Det har vært flere selskaper som drevet renovering i Oslo, det har aldri vært slike problemer før. Tidligere kunne man stille klokka etter søppelhentingen, sier Kasa.

Han forteller at styret har meldt ifra om problemene, men at det har vært vanskelig å nå igjennom.

- De renoveringsarbeiderne som kom denne uken, spurte om jeg hadde nøklene til søppelboden. Jeg tror ikke de visste om at det var flere boder, jeg vet heller ikke om de kom seg inn og fikk tømt i de andre bodene, sier han og legger ikke skjul på at han er mektig lei av kaoset.

- Nå håper jeg dette hjelper, vi vet ikke hva mer vi kan gjøre, sier han.

Nordstrands Blad har også fått tips om søppelkaos flere steder i distriktet, som i Eterveien, Langerudveien og i Munkerud-området.

LES OGSÅ: Nå må du sjekke nye tider for søppelhenting

Størst etterslep på papir

- Hvordan er situasjonen for søppelhenting, har dere tatt igjen etterslepet de fleste steder i byen?

- Veireno AS samler nå inn tilsvarende mengde avfall per uke som tidligere transportører. Det er imidlertid et begrenset etterslep som fortsatt ikke er hentet. Vi jobber intenst hver dag for å få hentet inn dette, slik at innsamlingen skal fungere helt tilfredsstillende igjen, sier Tone Dalen til Nordstrands Blad. Hun er kommunikasjonsdirektør i Renovasjonsetaten,.

Dalen forteller at det største etterslepet nå er papirinnsamlingen.

- Det beklager vi. Hovedårsaken er at papirrutene har en annen tømmefrekvens enn restavfallsrutene, og det tar derfor lengre tid å kjøre inn. Mens restavfall har innsamling minimum hver uke, skal papiravfall mange steder samles inn hver fjerde uke. Det tar derfor lengre tid å lære seg disse rutene, og vi forventer flere avvik enn normalt på papirinnsamlingen noen uker til, sier Dalen.

Veireno skal ha lagt inn ekstra ressurser for å følge opp klager og komme ajour på de innsamlingsrutene med mest avvik.

(Saken fortsetter under bildet)

OVERFYLT: Det har vært problemer både med restavfall og papir, forteller Torgeir Kasa. Han legger til at det nok er papirinnsamlingen som fungerer dårligst nå.

OVERFYLT: Det har vært problemer både med restavfall og papir, forteller Torgeir Kasa. Han legger til at det nok er papirinnsamlingen som fungerer dårligst nå.

LES OGSÅ: Leter etter søppelsynderne

Restavfall bør normalisere seg nå

- Hvordan håndterer dere nå situasjonen, hva blir gjort og når kan folk forvente at situasjonen kommer tilbake til normalen?

- Både Veireno AS og Renovasjonsetaten jobber intenst hver dag for at innsamlingen skal normalisere seg så raskt som mulig. Vi ser en svært positiv utvikling i restavfallsinnsamlingen, mens det for papirinnsamlingen vil ta noen uker til før normalsituasjonen er på plass, sier Dalen.

Veireno har etablert egne beredskapsbiler som følger opp klager, og de har gjennomført helgeinnsamling helt siden oppstarten 3.oktober.

Renovasjonsetaten beregnet en innkjøringsfase på fire til seks uker for restavfall.

- Vi er nå inne i den sjette uka og forventer at situasjonen for restavfall er tilnærmet normalt, sier hun.

Mens for papir forventer de altså avvik i noen uker til fremover.

- Det har blitt registrert at et annet firma har hjulpet til, stemmer det?

- Det stemmer ikke at et annet firma har hjulpet Veireno med innsamlingen. Det er imidlertid konstatert at et enkelte borettslag/sameier har leid inn privat firma for bortkjøring av papir på egen regning, sier kommunkasjonssjefen.

(Saken fortsetter under bildet)

RESTAVFALL: Det er liten tvil om at det fortsatt er et etterslep også på restavfall i dette borettslaget på Skullerud.

RESTAVFALL: Det er liten tvil om at det fortsatt er et etterslep også på restavfall i dette borettslaget på Skullerud.

LES OGSÅ: Vet ikke hvem som nazi-tagget huset på Bjørndal

Et logistikkproblem

Ifølge Dalen overvåker Renovasjonsetaten innsamlingen daglig, og de foretar kontroller ved å kjøre til aktuelle adressene, eller å ringe abonnentene for å bekrefte at avfallet er hentet.     

- Har Veireno tatt på seg en for stor oppgave og kanskje undervurdert kostnaden på denne jobben, tatt i betraktning av at de leverte et tilbud som koster kommunen så mye mindre enn andre leverandører kunne tilby?

- Veireno AS ble tildelt oppdraget i anbudskonkurranse med andre leverandører og var best både på pris, oppdragsforståelse og miljø. Vi legger til grunn at Veireno AS skal levere tjenester i henhold til gjeldende kontrakt, uavhengig av selskapets pristilbud, sier Dalen og legger til at det er Veireno sitt ansvar å tilføre oppdraget mer personell og materiell, inntil innsamlingen fungerer tilfredsstillende.

Tone Dalen sier at de utfordringene som Veireno AS nå opplever er relatert til logistikk og nye ruter:

- Innsamlingsrutene ble lagt om fra 3. oktober og selv erfarne renovatører har hatt problemer med å finne alle hentestedene. Ressurstilførselen i form av antall renovatører er ikke mindre hos Veireno AS enn hos avtroppende leverandører. 

LES OGSÅ: Hvem skader trærne i Ekebergskråningen?

Tror at tjenesten blir bedre enn før

- Er det aktuelt å gjøre noe med avtalen hvis innsamlingen ikke blir bedre?

- Det er alltid utfordringer i overgangen mellom gammel og ny leverandør. Høyere klagetall i innkjøringsperioden er forventet. Like høye klagetall er ikke akseptabelt under «normal» drift. Renovasjonsetaten vurderer og iverksetter tiltak i forhold til kontrakt fortløpende, sier Tone Dalen.

Hun understreker imidlertid at pilene nå peker i riktig retning.

- Når de nye rutene har «satt seg», vil vi få en bedre tjeneste enn i forrige kontraktsperiode, sier Dalen og begrunner det blant annet med at den ruteomleggingen vil gi optimaliserte ruter, noe som gir mindre kjøring og redusert utslipp. De fleste bilene er byttet ut med biler som har de strengeste utslippskravene. Det er gjort støyreduserende tiltak. Renovatørene har fått elektronisk rutebok og kart i bilen. Dessuten kan avvik nå legges inn elektronisk.

- Altså: Når innsamlingen normaliserer seg, vil byens innbyggere få en bedre tjeneste, sier Dalen som har tro på at innsamlingen vil normalisere seg i løpet av noen uker.

Les flere saker på noblad.no:

Usikker fremtid for Utsikten

Rekkehus totalskadd i brann

50 unge trengte seg inn på fest

Artikkeltags