Nattestengte tunneler i to år

SVARTDALSTUNNELEN: Østgående løp fra sentrum til Ryen er døgnstengt  fra 3. juli til 13. august i år. Neste sommer døgnstenges vestgående løp mot sentrum. Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

SVARTDALSTUNNELEN: Østgående løp fra sentrum til Ryen er døgnstengt fra 3. juli til 13. august i år. Neste sommer døgnstenges vestgående løp mot sentrum. Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nå starter rehabiliteringen av Ekeberg- og Svartdalstunnelen.

DEL

OSLO: Ikke før har Brynstunnelen gjenåpnet, så setter Statens vegvesen i gang med ny tunnelrehabilitering i distriktet vårt. Nå er det Ekeberg- og Svartdalstunnelen som står for tur.

Nattestengt og sommerstengt

Fra 12. juni og i to år fremover blir Ekeberg- og Svartdalstunnelen stengt på nattestid.

I sommerperioden fra begynnelsen av juli og til midten av august i år blir det også omfattende stenginger på dagtid, opplyser Statens vegvesen.

For Svartdalstunnelen (østgående løp fra sentrum-Ryen) gjelder dette ukene 27-28-29-30-31-32.

Her blir det omkjøring via Helsfyr.

For Ekebergtunnelen (retning sentrum-Kværnerdalen) gjelder dette ukene 28-29-30.

Her blir det toveistrafikk i ett løp, så kapasiteten halveres.

Innkjøringen til E6 Ekebergtunnelen fra Sørenga vil være døgnstengt i ukene 28-29-30-31-32.

Avkjørsel fra E6 Lodalen til Kværnerbyen (retning Gardermoen) vil være døgnstengt i ukene 28-29-30.

Sommeren 2018 skal vestgående løp av Svartdalstunnelen fra Ryen via Lodalen mot sentrum oppgraderes. Det vil da være helstengt på sommeren, og nattarbeider resten av rehabiliteringsperioden frem til sommeren 2019.

LES OGSÅ: Slik endret vi reisevaner under stengingen av Brynstunnelen

Lange omkjøringer

- Ekeberg- og Svartdalstunnelen er viktige gjennomfartsårer, sier prosjektleder for tunnelprosjektet, Hilde Ulvik, i en pressemelding fra Statens vegvesen.

– Vi forstår at dette skaper utfordringer for mange trafikanter. Derfor gjør vi det vi kan for at dette skal gå så raskt og smertefritt som mulig, med de største stengingene om sommeren, sier Ulvik.

Kjøremønsteret inn og ut av tunnelene, ikke minst i Lodalen, gjør omkjøringstrasene ekstra lange. Statens vegvesen oppfordrer derfor bilister til å følge nøye med på omkjøringsskiltene og beregne god tid.

LES OGSÅ:

Trapper opp veiarbeider i Ekebergveien

Follobanen nærmer seg Nordstrand

Sikkerhetskrav

Grunnen til at så mange oslotunneler nå rehabiliteres er for å tilfredstille nye sikkerhetskrav.

Smestadtunnelen og Brynstunnelen er ferdig, det pågår arbeider med Tåsentunnelen ut året og Granfosstunnelen gjenåpner i juli.

Rehabilitering av Festningstunnelen og Vålerengatunnelen starter i 2018.

Du kan lese mer om tunnelrehabiliteringen og omkjøringsveier her på nettsiden til Statens vegvesen

FLERE SAKER FRA NORDSTRANDS BLAD:

Vannet er tilbake i Nøklevann

Her landet luftskipet Norge

Lover å gjenåpne Utsikten

Utbyggingsplaner for Ekeberghallen et skritt videre

Artikkeltags