Gigantmaskinene er døpt og har startet boringen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Statsminister Erna Solberg fikk æren av og døpe tunnelboremaskinene (TBM), og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk trykke på startknappen. Noe tungt er på vei under bakken.

DEL

ÅSLAND: Sjampanjeflaskene hang høyt og monteringshallen var lyssatt til fest en mandag i begynnelsen av september. To av fire tunnelboremaskiner (TBM) som skal bane vei for det nye dobbeltsporet på Follobanen melom Oslo og Ski skulle døpes. 

Statsminister Erna Solberg hadde ikledd seg Jernbaneverkets fineste arbeidsantrekk for anledningen.

Dåpen ble foretatt en kilometer inne i tunnelanlegget, hundre meter under bakken på Åsland.

Etter at to av de fire maskinene var døpt av statsministeren, fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen æren av å starte opp den ene maskinen som skal knuse seg vei mot Oslo.

LES OGSÅ:

Vil bygge tunnel under Beveråsen

Gigantiske borremaskiner klargjøres

Lokale maskinnavn

De to maskinene som skal bore i retning mot Oslo fikk navnene «Dronning Eufemia» og »Dronning Ellisiv».

Maskinene som skal bore seg vei fra Åsland til Ski, er oppkalt etter handelsreisende Anna fra Kloppen og fergemann Magda Flåtestad.

Begge med tilknytning i Oppegård.  TBM-ene som skal i retning Ski, er ikke klare ennå, men skal etter planen startes opp i desember.

LES OGSÅ:

Nå kan du sjekke Follobanens trasé på nett

Borrer seg gjennom Ekebergåsen

Stort prosjekt

– Dette er det største transportprosjektet i Norge, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun ønsket Dronning Eufemia en trygg reise.  Det samme ønsket fikk dronning Ellisiv under seremonien i fjellhallen i utkanten av Oslo.

De to "damene" skal jobbe i to år før de har funnet veien gjennom Ekebergåsen.

I andre enden av fjellhallen vil to andre bor bli satt i sving i retning Langhus.

Mot slutten av 2021 skal togpassasjerer sørøst for Oslo ha fått en ny hverdag.

Hver boremaskin veier 2.400 tonn, og det er første gang man bygger tunnel med tunnelboremaskiner i denne dimensjonen her, ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Jernbaneverket har inngått kontrakt om boringen med spanske og italienske entreprenører som har gått sammen i selskapet Acciona Ghella Joint Venture.

LES OGSÅ: Naboprotester stopper 2000 lastebillass med betong fra Åsland til Abildsø

Artikkeltags