Ordfører er lettet over at Bane Nor tar grep om Follobanen

Ski stasjon: Ordfører Hanne Opdan i Ski har vært bekymret for fremdriften på Follobaneprosjektet.

Ski stasjon: Ordfører Hanne Opdan i Ski har vært bekymret for fremdriften på Follobaneprosjektet.

Artikkelen er over 1 år gammel

Ordfører Hanne Opdan i Ski er glad for at Bane Nor nå har gått inn og tatt rollen som totalentreprenør Condotte har hatt på Follobaneprosjektet. – Jeg har vært bekymret for fremdriften på Follobaneprosjektet, erkjenner ordfører Hanne Opdan i Ski.

DEL

(Østlandets Blad) SKI: Bane NOR har hevet de to kontraktene på til sammen 3, 5 milliarder kroner, fordi det gir dem større kontroll over prosjektet. Bane Nor mener det ville gitt større risiko, dersom man hadde valgt å samarbeide videre med Condotte.

- Bane Nors sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane NOR gjøre de nødvendige tiltak, melder selskapet.

– Jeg opplever at Bane Nor har sikret fremdriften av hele prosjektet, sier Opdan.

Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere har hatt kontrakter med Condotte angående arbeid med Follobaneprosjektet.

Delprosjekt Ski

Selv om ikke ordføreren har vært bekymret for fremdriften av delprosjekt Ski, ser hun at alt henger sammen med alt.

Delprosjekt Ski har aldri vært direkte truet av Condottes økonomiske problemer.

Follobaneprosjektets delprosjekt på Ski omfatter arbeid på den 1,5 km lange dagstrekningen mellom Langhus og Ski og bygging av nye Ski stasjon.

Det er det spanske selskapet Obrascón Huarte Lain S.A. som utfører arbeidene med denne delen av Follobaneprosjektet, på oppdrag fra Bane Nor.

Tidlig i januar var Condotte i så store problemer at selskapet måtte gå til retten for å be om konkursbeskyttelse – noe dem også fikk. I de to ukene forhandlingene pågikk sto arbeidet stille på anleggsområdene sør for Oslo S.

Sendte bekymringsbrev

Når ordfører Hanne Opdan ble klar over de store økonomiske problemene til Condotte, skrev hun bekymringsbrev til samferdselsministeren.

– Dette er et prosjekt som opptar oss, så det følger vi nøye med på.

I brevet ber ordføreren om en bekreftelse fra Samferdselsdepartementet på at Follobaneprosjektets fremdrift går som planlagt.

Allerede 11. juli 2017 sendte daværende ordfører, Tuva Moflag, brev til samferdselsministeren, hvor også hun uttrykker sin bekymring for fremdriften, når nyheten om at flere av underentreprenørene som jobber med Follobanen har stanset arbeidene midlertidig på grunn av manglende betaling fra en hovedentreprenør.

I sitt svar til Moflag skriver Samferdselsdepartementet at de er informert om at det er funnet en løsning og at departementet er tilfreds med det og at fremdriften på Follobanen opprettholdes.

Denne løsningen holdt tydeligvis ikke vann.

Opdan skrive i sitt brev, datert 18. januar 2018, at det vekker store bekymringer hos henne når hun på nytt leser om økonomiske problemer knyttet til den samme hovedentreprenør, Condotte.

Ordfører venter fortsatt på svarene fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Nå håper jeg bare Bane Nor vil klare å opprettholde fremdriftsplanen, slik at Follobanen står klar i 2021, avslutter Opdan.

Artikkeltags