Kanskje trikk til Hauketo

NY ENDEHOLDEPLASS:  Trikken forlenges fra Ljabru til Hauketo stasjon om sistnevnte blir nytt kollektivknutepunkt. ARKIVFOTO

NY ENDEHOLDEPLASS: Trikken forlenges fra Ljabru til Hauketo stasjon om sistnevnte blir nytt kollektivknutepunkt. ARKIVFOTO

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det er fortsatt uvisst om trikketraseen skal forlenges fra Ljabru til Hauketo.

DEL

OSLO: Det er klart etter at Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter mandag presenterte sitt prosjekt «KVU Oslo-navet».

Prosjektet (en konseptvalgutredning for økt transport inn mot og i Oslo) er en anbefaling til hvordan det kollektive transportsystemet i hovedstadsområdet må utvikles frem mot 2030 og 2060 for å kunne dekke veksten i den raskt voksende persontrafikken med kollektivtransport, gåing og sykling.

LES OGSÅ: Vil ha mer trikk sørøst i Oslo

T-banetunnel til Bryn

«KVU Oslo-navet» er delt inn i tre faser. Fase 1 inneholder en trikkelinje langs Ring 2 fra Majorstuen til Bryn, fase 2 en ny T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn via Bislett, Stortinget og Grünerløkka, og fase 3 to nye togtunneler fra Oslo S til Lysaker og fra Bislett til Alnabruområdet via Sagene og Økern.

Forventet totalkostnad for KVU Oslo-navet er 74.1 milliarder kroner. Pengene skal altså sørge for gode kollektivløsninger for befolkningen.

Det forventes at det i 2060 bor 1.8 millioner mennesker i hovedstaden.

Vil starte allerede neste år

Prosjektet er overrakt samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Ngyen Berg, og fylkesordfører i Akerhus, Anette Solli, og skal nå til politisk behandling. Se bildet av oppdragsgivere og politikere nedenfor teksten)

– Vi skal gå grundig igjennom forslagene, men setter i gang med planlegging av trikk Ring 2 og T-banetunnel allerede i 2016 (ferdig i 2028), sier Berg .

Knutepunkt Hauketo

Forlengelse av Ljabrutrikken ned til Hauketo har vært diskutert i flere år, men er ikke spesielt behandlet i KVU Oslo-navet.

LES OGSÅ: Nordstrand Høyre vil ikke ha trikk til Hauketo

– Men, den ligger inne i forutsetningen for å gjøre Hauketo til kollektivknutepunkt.

– Når den blir en realitet, er imidlertid avhengig av hvordan prosjektet prioriteres i Oslopakke 3 som skal reforhandles i første halvdell av 2016, sier plandirektør i Ruter, Tore Kåss til Nordstrands Blad.

Apropos Hauketo, så sier Kåss at det om noen år kan bli raskt å komme seg til derifra til sentrum.

– Dagens Østfoldbane blir s-bane mellom Ski og Lillestrøm, via Hauketo og sentrum, når Follobanen er ferdig i 2033. Det blir ti-minutters ruter.

– S-banen kan også få en avgrening til Gjersrud/Stensrud fra Hauketo, sier han.

LES OGSÅ:

Planlegger 10.000 boliger på Gjersrud/Stensrud

Vil ha ny T-banelinje sørover langs E6

Artikkeltags