Bryn miljøforum møtte ministeren

PLANFORSLAG: Bryn Miljøforum ved leder Dag Bjerke (f.v.) overleverte det alternative forslaget til Manglerudtunnel til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), på befaring med østensjøpolitiker Tommy Skjervold  og bystyrepolitiker Carl I. Hagen. Foto: Arne Vidar Jenssen

PLANFORSLAG: Bryn Miljøforum ved leder Dag Bjerke (f.v.) overleverte det alternative forslaget til Manglerudtunnel til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp), på befaring med østensjøpolitiker Tommy Skjervold og bystyrepolitiker Carl I. Hagen. Foto: Arne Vidar Jenssen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I 14-15 år har Bryn Miljøforum kjempet for en Manglerudtunnel. Nylig viste de samferdselsministeren hvordan de mener tunnelen bør være.

DEL

ØSTENSJØ/ALNA: Bryn Miljøforum har laget sitt eget forslag til hvor de mener Manglerudtunnelen bør gå.

I motsetning til forslag fra Statens vegvesen foreslår de sammenhengende tunnel fra Abildsø til Alna, mens de statlige forslagene har noe av strekningen i dagen.

LES OGSÅ: To informasjonsmøter om Manglerudprosjektet

Må skåne befolkningen

– Vi mener det er viktig at de som skal ta avgjørelser, kommer ut i terrenget og får se, sa Dag Bjerke, leder av miljøforumet, da han sist uke overrakte det alternative tunnelforslaget til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp).

Samferdselsministeren møtte miljøforumet ute i felten sammen med partifellene Carl I. Hagen fra bystyret og Tommy Skjervold fra Østensjø bydelsutvalg.

– Vi vil også gjerne få understreke at planen det her er snakk om, ikke bare er for å få frem trafikken, men å bedre miljøet i et tett befolket boligområde. Vi snakker om en miljøtunnel, og den skal skåne befolkningen, poengterte Dag Bjerke under befaringen.

LES OGSÅ: Vil ha fortgang i tunnelbygging på Manglerud

Ikke forsering

– Lokalbefolkningen har ventet lenge på tunnelen. Kan det bli snakk om forsering, for slik det er nå, vil det ta mange år før arbeidene kan komme i gang?

– Det er mange veiprosjekter som gjerne skulle komme frem i køen, svarer samferdselsministeren, som ikke ser for seg tidsendring selv om Oslopakke 3 er under revurdering.

Under befaringen ved den trafikkerte gjennomfartsåren fremhevet Carl I. Hagen at hovedstaden ikke får nødvendige veipenger i forhold til befolkningsmengden.

Tommy Skjervold, som er tredjekandidat på Frps bystyreliste, håper på en tunnel så fort som bare mulig.

Artikkeltags