Fjerde år for sommerleir med programmering i Østmarka

Av

Ingen sommerleirer er like, men noen skiller seg mer ut en andre. For fjerde år på rad arrangeres det en kodeleir i Østmarka.

DEL

InnsendtØSTMARKA: Den fem-dager lange kodeleiren i Østmarkkapellet i Østmarka er en sommerleir med fokus på programmering og teknologi. Rundt 20 barn mellom alderen 10 og 14 år deltar på leiren hvert år, og det er som regel flere søkere enn det er plasser. Når leiren er omme, har hver deltaker ferdigstilt et større prosjekt hvor de har tatt i bruk programmering, sløyd, logisk tenkning og en rekke andre ferdigheter.

Årets prosjekt var å lage en liten arkademaskin med et fungerende spill. Barna var da nødt til skru sammen selve maskinen som besto av ulike trevegger og skruer, samt programmere en liten skjerm koblet til en arduino. En arduino er enkelt forklart en liten datamaskin man kan programmere.

Alle lagde et spill som baserte seg på at man beveger en spiller, et lys på skjermen. Sluttresultatene varierte alt ettersom hvilke ideer man hadde og hva man greide å programmere.  

Kodeklubben  

Kodeleiren arrangeres av Joachim Haagen Skeie gjennom firmaet hans Kodegenet. Skeie driver også en kodeklubb for barn i samme aldersgruppe. Kodeklubben ble startet i 2013 på Lambertseter Bibliotek. Siden den gang har kodeklubben flyttet inn til egne lokaler på Lambertseter, og holder i dag åpent hver mandag fra 17 til 20. Det er helt gratis å delta på kodeklubben, men påmelding kreves.

- Tanken bak kodeleiren kom som en forlengelse av Kodeklubben hvor jeg ønsket å sette sammen en spennende leir som kombinerte det digitale med friluftsliv, sier han.

Barna oppholder seg i marka fra mandag morgen til fredag ettermiddag. I løpet av en dag er det lagt opp til rundt tre timer faglig undervisning og minst tre timer utendørs på tur i marka. Med andre ord, i et øyeblikk kan deltakerne printe ut figurer på 3d-printerene og feilsøke i kode, og i neste kan de gå tur til Langvann for å bade og grille marshmallows.

Se video:

    Brettspill istedenfor dataspill

    Overaskende nok er det ikke dataspill som dominerer på kvelden.

    - Selv om programmering og teknologi er viktige elementer på leiren, holdes kveldene fri for teknologi hvor vi finner frem brettspill, kortspill, litt chips og er sosiale uten datamaskiner og mobiltelefoner, sier Skeie.

    - Uka har som vanlig blitt fylt med opplevelser både innendørs og utendørs. Det har vært skogsturer, bading, grilling, morsomme og interessante samtaler, både godt og annet humør, blide men av og til trøtte ansikter, koding, ustabilt og nesten stabilt internett, kortspill, og mye, mye mer, sier han.

    Utfordringer

    - Da jeg først startet kodeleiren, var de største utfordringene å finne finansiering til å gjennomføre leiren. Til slutt var vi heldige med å få støtte til cirka halvparten av utgiftene fra Kulturetaten, slik at vi har hatt mulighet til å holde påmeldingsavgiften lav, sier Skeie.

    Skeie forteller at utfordringene har blitt færre og færre som årene har gått. Etter fire år er mange av rutinene satt. Den største utfordringen nå er å utvikle årets prosjekt og sørge for at alt av deler og komponenter er klart i tide til leiren.

    - Det er som regel noen hektiske dager i forkant, men når leiren først er i gang er rutinene etterhvert godt innarbeidet, sier han.

    Nesten utelukkende gode erfaringer

    Skeie er fornøyd med årets leir.

    - Jeg sitter igjen med nesten utelukkende gode erfaringer med hyggelige barn som både mestrer programmeringen og prosjektene, men som også deler av sine historier og sine erfaringer, sier Skeie.

    - Kodingen er en viktig del av leiren, men personlig er det samtalene og iveren barna har når de mestrer og forteller egne historier om sine interesser jeg husker fra år til år, sier han.

    Send inn tekst og bilder «

    Dette er din avis - skriv om det som opptar deg i nærområdet og del det med andre. Stort eller smått - det er plass til alt!

    Artikkeltags