NEDRE BEKKELAGET: Dermed skrinlegger NCC sine planer om en asfaltfabrikk på Sjursøya. Det mobile asfaltverket som i dag står på Ormsundkaia flyttes også i løpet av høsten.

NCC overtar de to asfaltfabrikkene fra 1. september. I avtalen ligger også retten til å etablere asfaltfabrikk på Steinskogen i Bærum når fabrikken i Sandvika skal avvikles i 2019.

LES OGSÅ:

Vil ha ny plan for Sydhavna

Refser forslag om forbud på havna

Flytter tidligere

Det mobile asfaltverket på Ormsund-kaia startet asfaltproduksjonen der i fjor høst og de hadde en driftsavtale på to år. Men nå flyttes asfaltfabrikken altså videre om kort tid.

– I løpet av september er vi nok i gang med å demontere fabrikken så med det vil det være slutt på asfaltproduksjonen på Ormsund, sier Tor Heimdahl i NCC. De regner med at demonteringen tar noen få uker.

– Ormsund-fabrikken skal nå flyttes til Sørlandet, forteller Heimdahl.

LES OGSÅ:

Ormsund asfaltfabrikk i full drift fra i dag

Asfaltverket får bli på Ormsund

Glede i lokalmiljøet

Nyheten om at det ikke blir asfaltproduksjon i nærmiljøet lenger ble mottatt med glede på lokale Facebook-sider denne uken. Det har vært stor motstand, både mot det mobile asfaltverket og mot NCCs planer om et permanent anlegg på Sjursøya.

Øystein Larsen, leder for det lokale vellet (Selskapet til Bekkelagets vel), hadde akkurat fått nyheten mandag formiddag.

- Det er ingen tvil om at dette er gode nyheter for de som bor her. Det er selvsagt fint at Ormsund-anlegget flytter tidligere enn planlagt, men ikke minst er det gledelig at det ikke blir noe av planene om et permanent anlegg på Sjursøya. Særlig for dem som bor på Sørenga, sier Larsen.

LES OGSÅ:

Full asfaltstopp på Ormsund

Oslos nye asfaltfabrikk

Hva nå?

Likevel mener Øystein Larsen at det fortsatt er en kamp som må kjempes.

- Utfordringen er, hva skal områdene nå brukes til? Kampen er langt ifra over, sier han.

Han omtaler området ved Ormsund-kaia som den siste gjenværende indrefileet i Oslofjorden.

- Er dette noe Oslo Havn virkelig har bruk for? Det skjer jo ikke stort der, og vi snakker om et område på størrelse med fire fotballbaner. Politkerne må begynne å tenke på hva annet området kan brukes til, til glede for byens befolkning, sier Larsen.

- Jeg fatter ikke at de har råd til å la være å bruke denne tomten. Hva med en ny svømmehall ved den nye planlagte parken? spør Øystein Larsen.

LES OGSÅ: Elever demonstrerte mot asfaltfabrikken

- Sydhavna i endring

Trafikkdirektør i Oslo Havn, Einar Marthinussen, sier det er for tidlig å si noe om hva som kommer på Ormsund når det mobile asfaltanlegget forsvinner i løpet av høsten.

- Dette vil frigi plass til annen type havneaktivitet som kan være ulike typer sjøveis gods til Oslo og nærområdene, sier Marthinussen og legger til:

- Generelt kan vi si at Oslos godshavn i Sydhavna er i stadig endring og utvikles videre med alt fra forbruksvarer i containere, til våtbulk som olje og bensin, tørrbulk som korn, salt og sement og ikke minst byggematerialer. 

Trafikkdirektøren understreker at Oslo fortsatt trenger infrastruktur og byggematerialer til en befolkning som skal bygge, leve og bo.

- At slike materialer kommer den miljøeffektive sjøveien, og bearbeides og foredles i havna - med kort reisevei til byggeplasser og næringsliv, er fortsatt smart for miljøet fordi det reduserer klimautslippene og belastningen på veinettet, sier Einar Marthinussen.

LES OGSÅ:

Starter asfaltanlegg på Ormsund

Naboer kritiske til asfaltanlegg