Nå må du sjekke nye tider for søppelhenting

AVDUKING: Direktør i Renovasjonsetaten Pål A. Sommernes og Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, fikk æren av å avduke den nye renovasjonsbilen som har fått ny drakt. Foto: Renovasjonsetaten

AVDUKING: Direktør i Renovasjonsetaten Pål A. Sommernes og Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, fikk æren av å avduke den nye renovasjonsbilen som har fått ny drakt. Foto: Renovasjonsetaten

Artikkelen er over 3 år gammel

Fra i dag blir det nye hentetider for restavfall i Oslo. Det skyldes at et nytt firma har tatt over ansvaret for innsamlingen i hele byen.

DEL

OSLO: Det er selskapet Veireno, basert i Ytre Enebakk, som fra mandag 3. oktober overtar renovasjonen i hovedstaden.

Tidligere var innsamlingen fordelt på fire soner med fire ulike leverandører og underleverandører. Nå skal ett firma ha ansvaret for innsamlingen i hele byen.

Det folk først og fremst vil merke er at mange får nye hentetider for husholdningsavfall.

LES OGSÅ: Nå kommer to nye lokale flybusser

Ruteendringer

Endringene betyr ikke bare nye hentetider (klokkeslett), men for mange også ny hentedag.

- Ettersom omtrent 65 prosent av husholdningene får ny dag og/eller nytt tidspunkt for tømming, oppfordrer vi alle til å sjekke hentetidene sine på www.renovasjonsetaten.no, sier Tone Dalen, som er kommunikasjonsdirektør i Renovasjonsetaten.

Hun legger til at dette er første gang én tjenesteleverandør skal dekke hele byen.

- Vi har god beredskap på plass, men det kan forekomme noen oppstartsproblemer. Vi håper oslofolk er litt tålmodige med oss i overgangsfasen, sier Dalen.

Innsamlingen spres over lengre perioder av dagen; i startfasen kan det være kjøring helt frem til kl 22.00.

Renovasjonsetaten understreker at den samme ordningen med tre forskjellige poser i en og samme beholder gjelder.

LES OGSÅ: Follobanen søker ny lagringsplass

Billigere for kommunen

Da Veireno vant anbudsrunden i fjor, leverte de et tilbud som var vesentlig billigere enn de andre aktørene på markedet.

- Veirenos tilbud var best på pris og på miljø. Blant annet tar de i bruk ny teknologi, har mer miljøvennlig bilpark, og trenger færre biler på grunn av optimaliserte kjøreruter og innføring av skiftordninger, sier Tone Dalen.

Hun presiserer at skiftordningen gir en god utnyttelse av «driftsdøgnet» og at det reduserer behovet for renovasjonsbiler. Ved å optimalisere rutene skal Veireno også bidra til mer effektiv bruk av bilene.

LES OGSÅ: Lover nytt Manglerud bad til skolestart i 2020

90 renovatører blir med videre

- På nettstedet frifagbevegelse.no uttrykkes en viss skepsis til Veireno siden de er så mye billigere. De skriver om arbeidskraft som hentes utenlands, og dårligere kår for dagens renovasjonsarbeiderne. Hvordan blir den nye hverdagen for disse?

Renovasjonsetaten opplyser om at det i anbudsteksten ble stilt krav til at oppdraget skal løses uten bruk av underleverandører. Dette for å gi mer transparente forhold, lettere kontraktsoppfølging samt å gjøre det enklere å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår.

- Vi har stilt krav til Veireno om renovatørenes lønns- og arbeidsvilkår, og vi er glade for at cirka 90 av dagens renovatører blir med videre, sier Tone Dalen.

Hun presiserer at alle ansatte og innleid arbeidskraft skal ha lønns- og arbeidsvilkår i henhold til lover og forskrifter. I tillegg gjelder kravene i tariffavtale gjeldende fra 01.04.2016 inngått mellom Veireno og Norges Lastebileierforbund på den ene siden og Landsorganisasjonen og Norsk Transportarbeiderforbund på den andre siden.

LES OGSÅ: Sier nei til betonglagring på Abildsø

Artikkeltags