Tunnelarbeid kan gi kloakkutslipp i fjorden

TUNNELARBEID: I forbindelse med tunnelarbeid for Follobanen varsler Bane Nor mulig utslipp av kloakk i fjorden ved Kongshavn, ikke langt unna populære Sørenga sjøbad.

TUNNELARBEID: I forbindelse med tunnelarbeid for Follobanen varsler Bane Nor mulig utslipp av kloakk i fjorden ved Kongshavn, ikke langt unna populære Sørenga sjøbad. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

KONGSHAVN: Sikringstiltak knyttet til tunnelarbeid på Follobanen kan føre til kontrollerte utslipp av kloakk i Alnaelva, som renner ut like ved Sørenga i Oslo.

Så mye som 50 liter kloakk i sekundet kan renne ut i Alnaelva og videre ut i fjorden i løpet av to netter i juli, opplyser Bane Nor i en pressemelding.

Årsaken er sikringstiltak knyttet til Follobanens tunnelboring under Kværnertunnelen.

– Vi omdirigerer vannet i Kværnertunnelen, som er en av Oslos avløpstunneler, en kort periode. Et eventuelt restvolum må slippes kontrollert ut gjennom lenser i Alnaelva. Det er dette vi ønsker å informere om, sier prosjektleder tunnel TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager.

Hvilke netter det er snakk om, avhenger blant annet av værforhold.

- Målet er at dersom det blir et restvolum som må slippes ut, skal det bli gjort på best mulig tidspunkt – og om natten. Det er snakk om neste uke og så trolig en natt uken deretter. Vi vil samarbeide tett med VAV og Bymiljøetaten, opplyser kommunikasjonssjef Kathrine Kielland i Follobaneprosjektet til Nordstrands Blad.

Store tiltak rustes opp for å minimere de mulige utslippene, og ni sugebiler vil være operative dersom det skulle bli nødvendig. Lenser for å fange opp toalettpapir vil også bli lagt ut.

– I beste fall klarer vi å samle opp alt, men i verste fall kan inntil 50 liter avløpsvann i sekundet bli ført til Alna og videre til fjorden. Vann- og avløpsetaten vil sørge for å legge ut lenser foran utløpet av Alna for å samle opp søppel som kommer med avløpsvannet, sier seksjonssjef Bjørn Rosseland i Oslos vann- og avløpsetat.

Den nye tunnelen på Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021

LES OGSÅ: Sporveien hadde ikke sjekket rør på 54 år - titusenvis liter olje rant ut i fjorden

Artikkeltags