Søndag kan du se polarskuta Maud i Oslo

TILBAKE I NORGE: Polarskuta Maud har blitt fraktet hele den lange veien fra stedet hun sank, utenfor kysten av Canada, til Norge. Her fra Larvik tidligere denne uken.

TILBAKE I NORGE: Polarskuta Maud har blitt fraktet hele den lange veien fra stedet hun sank, utenfor kysten av Canada, til Norge. Her fra Larvik tidligere denne uken. Foto:

Av

Søndag 19. august kan du oppleve polarskuta Maud i Oslo for første gang på 100 år.

DEL

OSLO: Roald Amundsens polarskute Maud ble bygget og sjøsatt ved Vollen i Asker i 1917.

Sommeren 1918 dro skuta ut fra Kristiania på sin flere år lange ekspedisjon gjennom Nordøstpassasjen. Målet var å utforske de ukjente områdene i Polhavet, inspirert av Nansens tidligere ekspedisjon med «Fram».

Selv om polpunktet ikke ble nådd, og ekspedisjonen sånn sett var mislykket, var de vitenskapelige undersøkelsene en stor suksess.

Roald Amundsens ekspedisjon varte fra 1918 til 1924, og Maud endte etter dette i Nome i Alaska i 1925, før den i 1931 sank på grunt vann i Cambridge Bay ved Canadas nordkyst.

Slepet fra Cambridge Bay begynte 1. september 2017.

Tilbake etter 100 år

Søndag 19. august ankommer Maud igjen hovedstaden, for første gang på 100 år.

Polarskuta legger til kai på Langkaia, ved Havnelageret overfor Operaen søndag klokken 14.

Der blir den tatt imot av ordfører Marianne Borgen, som i en pressemelding fra Oslo kommune inviterer byens innbyggere til å se på.

- Dette er en fantastisk mulighet for byens befolkning til å se skuta Roald Amundsen la ut med på sin spektakulære ekspedisjon. Polarskuta Maud er en del av vår stolte polarhistorie og jeg håper mange legger søndagsturen til Langkaia for å få med seg dette, sier ordfører Marianne Borgen.

Polarskuta Maud blir liggende i Oslo til klokken 17.

Vil bygge museum

Det er Tandberg Eiendom som står bak det omfattende prosjektet "Maud Returns Home". I 2011 startet de prosjektet for å få hevet polarskuta og fraktet den hjem til Norge.

Ifølge Østlandsposten klarte de i  juli 2016 å få polarskuta opp til overflaten ved hjelp av flyteballonger. Planen er å bygge et museum for Maud på Vollen i Asker.

– Dette har vært en krevende prosess som har kostet Tandberg Eiendom flere titalls millioner. Men jeg mener det har vært verdt innsatsen, sier prosjektleder Jan Wanggaard til Østlandsposten.

Mens de to andre polarskutene, Gjøa og Fram, er blitt godt bevart i det maritime miljøet på Bygdøy, ble Maud nærmest glemt etter seilingen gjennom Nordøstpassasjen.

– Det kalde miljøet har ført til at skroget til Maud er i svært god stand, 100 år etter sjøsettingen. For oss blir det viktig å ivareta den slik den er. Det er ikke snakk om å bygge den opp igjen slik den var, sier Wanggaard til Østlandsposten.

Tandberg Eiendom AS overtok eieransvaret for Maud fra Asker kommune i 2011. Kommunen hadde i sin tid kjøpt polarskuta for én dollar.

Artikkeltags