Nominert til inkluderingspris

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Hallagerbakken skole er nominert til skolepris for likeverd og inkludering.

DEL

HALLAGERBAKKEN: Flere norske skoler kjemper om Dronning Sonjas skolepris for likeverd og inkludering 2017, og en premie på 250 000 kroner.

Vinneren annonseres tirsdag 10. oktober og blant de nominerte er Hallagerbakken skole i Bydel Søndre Nordstrand. Bare én annen osloskole er nominert, nærmere bestemt Nydalen videregående skole.

15 nominerte

Det er fylkesmennene som har nominert kandidater. I år er disse skolene nominert:

• Strømme skole – Vest-Agder

• Firda videregåande skule – Sogn og Fjordane

• Stridsklev ungdomsskole – Telemark

• Hallagerbakken skole – Oslo

• Nydalen videregående skole – Oslo

• Rosenvilde videregående skole – Akershus

• Søre Ål skole – Oppland

• Kippermoen ungdomsskole – Nordland

• Oppdal videregående skole – Sør-Trøndelag

• Høyland ungdomsskole – Rogaland

• Briskeby videregående skole – Buskerud

• Steinerskolen på Hedemarken – Hedmark

• Aspøy skole og sfo – Møre og Romsdal

• Akkarfjord oppvekstsenter – Finnmark

• Alvimhaugen - Østfold

Prisen går til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.

OPPDATERT: Tirsdag 10. oktober ble det kunngjort at Firda videregående skole er vinneren av Dronnings Sonjas skolepris for likeverd og inkludering 2017.

Dronnings Sonjas initiativ

Ifølge en pressemelding er det Hennes Majestet Dronning Sonja selv som har tatt initiativ til prisen, og i år er det tolvte gang hun deler den ut.

Vinneren velges ut av en jury ledet av Inga Bostad, direktør ved Norsk senter for menneskerettigheter. Prisen består av 250.000 kroner, et diplom og et kunstverk med tittelen «Vekst» laget av Dronning Sonja.

Kriterier for prisen er skolen arbeider langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø, og at de praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap.

Skolen må også kjennetegnes ved positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom, og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.

Du kan lese mer om Dronning Sonjas skolepris her hos Utdanningsdirektoratet.

Artikkeltags