Gå til sidens hovedinnhold

Sprek 50-åring feiret på Bergkrystallen

Lambertseterbanen feiret 50 år

Artikkelen er over 5 år gammel

50-årsjubilanten Lambertseterbanen blir behørig feiret denne våren med fest, jubileumsbok og egen tegneseriestripe.

LINJE 4: Den første T-banen i Oslo åpnet 22. mai 1966 og gikk fra Jernbanetorget til Bergkrystallen, etter først å ha vært bybane siden 1957. Senere samme år åpnet Grorudbanen fra Tøyen til Grorud.

Da den første banen gikk denne maidagen for 50 år siden var det stor folkefest langs Lambertseterbanen.

Folk flokket til begivenheten og tok oppstilling langs hele linjen for å få et glimt av toget og de celebre gjestene. Kong Olav, ordfører Brynjulf Bull og en rekke andre gjester tok den første offisielle T-baneturen fra Jernbanetorvet til Bergkrystallen.

LES OGSÅ: 50-årsfest for T-banen på Bergkrystallen

Fest på Bergkrystallen

50-årsjubileet til Lambertseterbanen gikk ikke upåaktet hen.

Søndag den 22. mai kjørte et pyntet jubileumstog fra Stortinget til Bergkrystallen.

Her var det en stor fest og konsert med manglerudmusikerne Dreamon og Trond Granlund med band.

Ordfører Marianne Borgen fra Østensjø var blant dem som var invitert til begivenheten.

 

 

Jubileumsboken «T-banen – 50 historier om byens puls», laget av oppsalforfatterne Arne Danielsen og Hans Andreas Fristad, ble i tillegg lansert denne dagen.

LES OGSÅ:

Folkefest da T-banen gjenåpnet til Bøler

Se så fint det har blitt på disse T-banestasjonene

Andeby T-banekart

Til stede på festen sist søndag var skaperen av Andebys eget T-banekart, Donald-tegner Arild Midthun.

 

En av forfatterne av den nye T-baneboken, Arne Danielsen, kontaktet Donald/Egmont med ideen om å lage en egen tegneseriestripe til 50-årsjubileet.

En av de mest produktive Donald-forfatterne, Gaute Moe, er også togfører på T-banen og har skrevet historien. Tegneserien kan leses i den nye T-baneboka og i forrige ukes Donald Duck og Co.

Fakta om T-banen

Lambertseterbanen var den første «ordentlige» T-banelinjen i Oslo.

T-banen var vårt første massetransportmiddel, en forutsetning for byggingen av drabantbyene i det tidligere Aker i øst.

Den moderne T-banen karakteriseres av:

• lange tog (opptil 6 vogner = 110 m), helt egen trasé uten planoverganger og plankryss med andre linjer

• svært høy transportkapasitet, hvert tog kan romme bortimot 800 personer

• T-banen var (og er) de folkerike drabantbyenes pulsårer

• høye plattformer med direkte innstigning uten høydeforskjell, og med lett tilgjengelighet for rullestoler og barnevogner

• forhåndskjøp av billetter

• automatisk hastighetsovervåkning

• strømtilførsel gjennom en tredje skinne langs sporet

(Kilde: Hans Andreas Fristad)