Trygg Trafikk vil ha påbud om hjelm for barn på elsparkesykkel

Foto:

Av
DEL

NTB: Elsparkesyklene har inntatt norske byer. Trygg Trafikk mener det bør innføres et påbud om å bruke hjelm for barn under 12 år.

Etter at regelverket ble endret i fjor, er det fritt fram for alle i alle aldre å bruke de stadig mer populære framkomstmidlene.

– Vi anbefaler alle å bruke hjelm når de bruker elsparkesykkel. Men når det gjelder barn, vil vi gjerne ha et påbud. Dette kommer vi til å ta opp igjen, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til NTB.

Mange skader

I Oslo har skadeomfanget økt hver eneste måned siden elsparkesyklene inntok hovedstaden. I juni registrerte Oslo skadelegevakt 3,6 skader per døgn. Selv om det er flest voksne som blir skadd, er det stadig flere barn å se på elsparkesykler, ifølge Johansen.

Inntil i fjor var det 16-årsgrense på elsparkesykler, men denne ble opphevet av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Vi foreslo 12-årsgrense for bruk av elsparkesykkel, men dette ble ikke tatt til følge. Så nå er det fritt fram, sier Johansen.

Elsparkesykler er klassifisert som sykkel, og dermed gjelder de samme reglene og aktsomhetskravene.

Politiet frykter for liv

Ingen vet nøyaktig hvor mange elektriske sparkesykler som ruller i hovedstaden, og denne uken meldte nok en aktør seg på, skriver VG. Selv om nyvinningen er overalt i byen, har ikke det nye trafikk bildet satt seg hindre prosent ennå, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli, som leder trafikkpolitiet i Oslo.

– Elsparkesykler utfordrer begrepet trafikksikkerhet på mange områder, og vi ser svært mange utfordrende situasjoner. Jeg blir ikke beroliget av å høre at det kommer enda flere. Vår oppgave er å hindre skadde og drepte i trafikken, sier Grønli.

Når avisen spør om det bare er et tidsspørsmål før det skjer en dødsulykke, svarer han:

– I lys av hva som har skjedd andre steder, er dessverre dette en tanke som svirrer i hodet på oss. Vi er forberedt på dette. Det er beklagelig at det er sånn, og vi håper selvsagt at det ikke skjer, sier Grønli.

Både i Frankrike og Sverige har det vært dødsulykker i forbindelse med bruk av elsparkesykkel.

De elektriske tohjulingene sidestilles med sykler i lovverket. Det er ikke krav om hjelm, og det er ingen 0,2-grensen for promille, slik det er når man kjører bil. Politiet presiserer likevel at det er forbudt å kjøre i påvirket tilstand.

(©NTB)

Artikkeltags