TRASOP/OPPSAL: Nordstrands Blad får med jevne mellomrom tips fra lesere som er frustrert over arbeidene med den nye hovedvannledningen langs Hellerudveien/Ytre Ringvei.
- Blir de aldri ferdig? spør folk som ferdes og bor i området.
De reagerer på treig fremdrift, lange bilkøer og forsinkelser i kollektivtrafikken på grunn av arbeidene.
Det er nå ett kjørefelt over en strekning på cirka 150 meter, med manuell dirigering fra klokken 07-09 og 15-19 på hverdager. Utover disse tidspunktene er det lysregulering som styrer trafikken.
I likhet med da det nylig ble laget sykkelfelt i Ekebergveien mellom Sæter og Ljabru i halvannet år, synes mange at lys- og trafikkdirigeringen fungerer dårlig og at det er håpløst at man kan stenge deler av en viktig hovedferdselsåre på denne måten.
To uker forsinket
Vann- og avløpsetaten (VAV) opplyser fredag til Nordstrands Blad at prosjektet er cirka to uker forsinket.
- Det er på grunn av uforutsette ting som grunnforhold som gjør det vanskeligere å grave, sier prosjektleder Ersin Coskun i VAV til Nordstrands Blad.
Vinterens store snøfall har medført ekstra brøyting, men snø og kulde har ikke har skapt mer problemer for VAV enn andre.
- Maskiner og andre anleggsverktøy er laget for å tåle enda kaldere værforhold. Rør får problemer når det passerer -25 kuldegrader, noe som ikke har vært tilfelle her, sier Coskun.
Siden hovedvannledningen går langs Hellerudveien er det vanskelig å unngå at trafikken blir berørt. Det er derfor behov for både lysregulering og manuell dirigering av trafikk.
- Dirigering av trafikk var beregnet til cirka seks-åtte uker, og vi antar at vi er ferdige om cirka to uker. Entreprenøren skal påbegynne midlertidig asfaltering for å få åpnet trafikken, sier Coskun.
- Fjellmengden i siste del av strekningen som vi jobber mot nå, er betydelig mindre. Derfor er vi sikre på at trafikken får tilbake to kjørefelt fra midten av mars, sier Coskun.
- I neste uke skal vi ha en befaring med entreprenøren for å måle veibredden der lysregulering ved Trasop skole er. Mellom der er det mye naturtomt som kan brukes som provisorisk veibredde.
LES OGSÅ:
Dette skjer når du blir nedringt av ukjente, utenlandske numre
Hvis du kræsjer med en politibil på utrykning, hvem får skylden?
Ferdig til august
- Kan dere si noe om fremdriften/ferdigstillelse?
- Fremdriften per nå går veldig bra og entreprenøren har forsert med ekstra mannskap for å franskynde anlegget. Det er antatt at anlegget vil være ferdig senest august i år. Det er mulighet for at vi er ferdige i god tid før det, sier Coskun.
- Hvordan opplever dere situasjonen? Mer kaotisk enn vanlig eller som forventet?
- Situasjonen ved der vi er nå er litt uforventet, men samtidig så er det jo et slit at vi har en ganske så begrenset veibredde. Vi legger store rør som skal forsyne flere bydeler og er i et område med høyt trafikkvolum, påpeker prosjektlederen.
- Skjønner dere at folk er frustrert over at det tar lang tid?
- Ja, vi skjønner at det er frustrerende, men det er store rør som skal legges i vei og medfører at vi må sprenge og bygge ut store grøfter for å kunne anlegge disse. Det ene røret skal forsyne tre bydeler, sier Coskun.
- Alternative traséer som kunne ha blitt benyttet er hagene til de som bor der, men det er politisk bestemt at rørene skal legges i veibane og ikke på private tomter, sier Coskun.
Lokalbeboere som er lei av ettfeltskjøring og trafikkaos får inntil videre trøste seg med at hagene deres blir spart og at vannforsyningen i distriktet blir bedre av arbeidene som pågår.
Moderniseringen av hovedvannledningen utføres fordi det har vært flere lekkasjer i området, og fordi man vil utbedre forholdene før situasjonen blir kritisk.
LES OGSÅ:
Ny skolebehovsplan: Vil rive på Holtet og utvide på Ulsrud
Anmeldelse av Lambertseterrevyen 2018
Se futsalkamper direkte på noblad.no
Bølermann med lidenskap for godt øl
Blokker eller rekkehus i Bogerudveien?
Greske delikatesser til Skullerud