600 vil bevare Sædfuck-taggen

Frode Jacobsen (t.v.) i Bøler Arbeiderpartilag og "Bare" Egil Hegerberg (t.h.) møtte de to taggerne Paul Vidar Sævarang og Ole Kristian Stavnsborg ved Sædfuck-taggen under Bølerbrua. En gruppe på Facebook med 600 medlemmer ønsker nå å bevare den legendariske taggen som kulturminne.

Frode Jacobsen (t.v.) i Bøler Arbeiderpartilag og "Bare" Egil Hegerberg (t.h.) møtte de to taggerne Paul Vidar Sævarang og Ole Kristian Stavnsborg ved Sædfuck-taggen under Bølerbrua. En gruppe på Facebook med 600 medlemmer ønsker nå å bevare den legendariske taggen som kulturminne.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Det var Paul Vidar Sævarang og Ole Kristian Stavnsborg som i 1986 tagget Sædfuck under brua på Bøler.

DEL

BØLER: – Det var på sensommeren eller høsten 1986 vi laget den. Vi skulle finne på det styggeste ordet vi kunne. Mens vi tenkte tagget vi kniv på Bowie taggen som allerede sto der. Jeg får tårer i øynene når jeg nå ser den, forteller Paul Vidar Sævarang (41), som opprinnelig er fra Bøler, men nå bor på Langerud og Ole Kristian Stavnsborg (41) fra Rælingen, men nå bosatt på Strømmen.




Se video på P4.no

Symbol

Nordstrands Blad møter de to taggerne og to av deres mange tilhengere under Bølerbrua hvor de i 1986 la grunnlaget for det som senere er blitt et symbol på Bøler, har gitt navn til et punkrockband, blitt trykket på T-skjorter og nå også forsøkt bevart gjennom en gruppe på nettsamfunnet Facebook.

Gruppen har rundt 600 medlemmer og blant dem er "Bare" Egil Hegerberg, programleder Christer Torjussen og leder av Bøler Arbeiderpartilag, Frode Jacobsen.

Holdes ved like

Bowie-taggen skal ifølge innvidde stamme fra 70-tallet, men ingen kjenner dens opphav. Sædfuck og kniv ble opprinnelig sprayet i svart og er blitt vasket bort gang på gang. Men taggen kommer tilbake gang på gang, i rød drakt. Og det er akkurat dette som er spesielt med Sædfuck-taggen.

– Vi kjører ofte forbi her og da ler vi godt. Noen driftige sjeler har tatt seg av dugnadsoppgaven. Det er deilig å se at noen holder den ved like. Det er helt utrolig teit når jeg tenker over det, i alle fall når man er blitt over 40, sier Paul Vidar Sævarang.

Kulturell klassereise

Både Sævarang og Stavnsborg jobber i den høykulturelle Norske Opera, noe de også gjorde i 1986. Mange vil nok si at de har foretatt en kulturell klassereise.

– Jeg trekker absolutt paralleller, det er like sært begge delene, sier Paul Vidar Sævarang.

Begge har barn, men ingen av dem har tatt opp fedrenes kunstneriske utfoldelse.

– De er heldigvis små ennå og holder på med fotball og andre sunne aktiviteter. De vanker ikke under Bølerbrua en sen aften, sier de.

Mange tilhengere

Det er trolig ikke mange andre tagger som har samme status som Sædfuck-taggen på Bøler, og Nordstrands Blad kjenner ikke til andre tagger som ønskes bevart på samme måte.

Men hva er det som er så spesielt med den?

– Kulturminner er jo så mangt i våre dager. Dette er et symbol for den generasjonen som var ung på Bøler på 80-tallet. Det er mange som ødelegger graffiti med tagging, og taggingen på T-banen er bare stygg, sier Frode Jacobsen i Bøler Arbeiderpartilag.

– Egen litterær kvalitet

– Jeg har jo i min kunst tatt til orde for at tagging ikke er heldig, men denne er i en særstilling, den er ikke på min vindusrute og har en egen litterær kvalitet. Jeg prøvde å lage en låt på den for lenge siden. Sædfuck er herlig kreativt og ga mye glede og spekulasjon. På Bøler har vi Kupper'n, Tove Nilsen og Sædfuck-taggen. Jeg vet at folk har reist til Bøler for å se på taggen, sier Egil Hegerberg.

– Det er mange av de moderne taggerne som ikke legger like mye i forarbeidet som de to her gjorde. Man trenger ikke tagge så mye hvis man bare har den ene gode som står i mer enn 20 år, sier Hegerberg.

– Denne taggen er ultravulgær og beinhard, de to ordene i kombinasjon er sterk kost for de fleste. Etter hvert har det jo blitt et begrep, klesbutikken Probat solgte jo T-skjorte med Sædfuck på en tid. Den har rett og slett blitt et urbant fenomen. Derfor bør den bli kulturminne. En by uten graffiti er etter min mening ingen by. Hvis man ikke ser humoren i taggen, er man blind, treg og gammeldags, sier Christer Torjussen som er kjent som stand-up komiker og programleder.

Kulturminne?

Det er kanskje det sentrale spørsmålet når alt kommer til alt.

Hogne Langset, som er fagansvarlig for Oslo Øst hos Byantikvaren, kan fortelle litt om definisjonen av et kulturminne:

– Kulturminneloven er vid og alle spor etter menneskelig aktivitet kan sånn sett defineres som kulturminner. Men dette vil være et spørsmål om prioriteringer, og i Oslo har vi ikke hatt politikk for å bevare tagging som kulturminner, sier han.

– Hva må til for at denne taggen blir et kulturminne?

– Mange kulturminner må en gi slipp på og det viktigste er kanskje å dokumentere den som et uttrykk for menneskelige handlinger. Men hvis noen sender inn et forslag så må vi vurdere det til bevaring, sier Hogne Langset.

Kulturminner har gjerne stor kulturell og kunstnerisk verdi, om Sædfuck-taggen på Bøler innehar disse spesifikasjonene og bør bevares, kan du diskutere videre her:

Se video på P4.no

Artikkeltags