– Krysset på Lambertseter er bygget etter normen

ULYKKESKRYSS: En eldre kvinne døde av skadene hun fikk etter en påkjørsel i fotgjengerovergangen ved rundkjøringen på Lambertseter. Dette har skapt reaksjoner blant Nordstrands Blads lesere.

ULYKKESKRYSS: En eldre kvinne døde av skadene hun fikk etter en påkjørsel i fotgjengerovergangen ved rundkjøringen på Lambertseter. Dette har skapt reaksjoner blant Nordstrands Blads lesere. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Oslo kommune mener rundkjøringen på Lambertseter er forskriftsmessig bygget. Nå avventer de politietterforskningen.

DEL

LAMBERTSETER: – Enhver ulykke er en for mye. Derfor er det svært trist at det har skjedd en så alvorlig ulykke i denne rundkjøringen, sier Tor Olav Mangset, sjefingeniør i Bymiljøetaten.

Del på Facebook

Sikrere med rundkjøring

Veiene som møtes i rundkjøringen er kommunale veier, som Bymiljøetat har ansvaret for. Rundkjøringen ble bygget og bekostet av Obos, i nært samarbeid med Samferdselsetaten, som nå er blitt en del av den nye Bymiljøetaten.

LES SAKEN OG SE INNLEGGENE I DISKUSJONSFELTET: «Noe må gjøres med farlig rundkjøring»

– Rundkjøring er generelt en god trafikksikkerhetsmessig kryssløsning. Sammenlikner man rundkjøring med signalregulert kryss som dette tidligere var, er det gjennomsnittlig bare halvparten så mange personskadeulykker i en rundkjøring som i et signalanlegg. For alvorlige ulykker er forskjellen enda større, forteller Mangset.

Femmetersnorm

Hovedårsaken til at rundkjøring er en trygg løsning er at bilene tvinges til å kjøre sakte gjennom krysset.

– Statens vegvesen har utarbeidet retningslinjer for rundkjøringer, som vi mener er fulgt i dette tilfellet. Avbøyningen er god, det er trafikkøyer som bidrar til trygg kryssing for fotgjengere, og det er god oversikt i krysset. Når det gjelder hvor lang avstand det skal være mellom sirkulasjonsarealet og gangfeltene, er anbefalingen fra Vegvesenet at den bør være 5–10 meter. I dette krysset er avstanden ca. 5 meter, sier Mangset

For tidlig å konkludere

Ulykker med personskade blir rapportert til politiet som igjen etterforsker sakene. Bymiljøetaten venter nå på politiets konklusjon før de sier mer om saken.

– Dette tar litt tid. Vi kjenner ikke til hendelsesforløpet i denne ulykken, det får vi ikke vite før politiet er ferdig med sine undersøkelser. Det er derfor for tidlig å trekke noen konklusjon om hva som var årsaken til denne tragiske ulykken, sier Mangset.
 

Artikkeltags