– Hovedbiten er å forberede oss på forberedelsen av en total oppgradering av hele T-baneflåten, så de kan gå i nye 15 år, sier konsernsjef i Sporveien Cato Hellesjø.

Fredag ble T-banens verksted på Ryen offisielt åpnet. Prosjektet startet i august 2019. Ordfører Marianne Borgen (SV) var der for å både holde tale og klippe snoren. Rundt 250 ansatte og tidligere ansatte var der og invitert på fest etterpå.

Se verkstedet her:

Foto: Rikke Hildal Gundersen

På grunn av blant annet koronapandemien har det vært noen forsinkelser av prosjektet. Årsaken til oppgraderingen er det flere grunner til. Blant annet forteller Hellesjø at de hvite T-banetogene som kom på midten av 2000-tallet nå begynner å trenge en total oppgradering.

– Det er nesten sånn at alle vognene skal bli som nye etter å ha kjørt to millioner kilometer. Det nivået begynner de først nå og nå, og det har vi forberedt gjennom en del år. Også fordi vi gradvis har fått flere og flere T-banetog, trengte vi mer kapasitet, mer vedlikeholdsspor og det er det vi har fått her.

Derfor kan de reparere og jobbe med flere T-baner samtidig. I tillegg holder Sporveien på å skaffe enda flere tog i forbindelse med at Fornebubanen kommer.

Totalt har det kostet 800 millioner kroner å oppgradere basen forteller Hellesjø. Hovedsakelig finansiert av Oslopakke 3.

– Det som har med driften å gjøre er finansiert av bompenger. Verkstedbiten er finansiert av det.

Mye gjøres på natta

Det nye verkstedet har fått to nye tilbygg. T-banene kan kjøres inn og vedlikeholdes både under, inni og oppå samtidig. Hellesjø forteller at det er en stor logistikk med hvordan de skal vaskes, få service og justeres.

– Alle 345 vognene er enkeltindivider som vi overvåker. Men som man ser her på nattetid, så står det mange. De som det ikke trenger å gjøres noe spesielt med, de er stort sett stasjonert ute.

Med oppgraderingen er det fire nye vedlikeholdsspor. Der vedlikeholdes, repareres eller vaskes nå. Men sistnevnte er redusert for å bruke mindre vann, forteller konsernsjefen.

Det er 180 mennesker som jobber på basen på Ryen. Og det er døgn- og helgekontinuerlig arbeid.

– Veldig mye av vedlikeholdet gjøres på natta, forteller Hellesjø.

Publikum merker det ikke

Publikum vil ikke merke oppgraderingen, annet enn at de skal fortsatt være i rute, forteller han.

– I utgangspunktet skal de reisende bare oppleve at vi kommer når vi skal. Men det at vi har effektivisert verkstedet gjør sånn at vi har mange flere tog ute i trafikk. Togene er mye kortere inne på servicer.

Han forteller at for ti år siden var det 280 av 345 vogner ute i daglig drift og at det nå er 320 ute i daglig drift.

For konsernsjefen har det var etterlengtet å åpne offisielt. Han sier også at det er mye mer arbeidsvennlig nå, blant annet med flere kraner.

– Her har det vært mye tunge løft tidligere. Etter hvert som det har blitt mer moderne, har det også bedret arbeidsforholdene, som gjør at vi kan holde sykefraværet ganske bra. En sånn fornyelse gjør også at det er triveligere å jobbe her for de ansatte. Så det er en milepæl dette, også for å kunne skape grunnlag for morgendagens T-banetrafikk. Vi har lagt grunnlaget nå for nye 15–20 år.

– Helt fantastisk flott

Ordfører Marianne Borgen har vært med på omvisning innendørs.

– Jeg synes det er helt fantastisk flott å se hvor fine lokaler de har fått her på Ryen, og jeg mener det er så fortjent fordi dette er en viktig arbeidsplass for byen. En viktig arbeidsplass for å holde kollektivtrafikken og T-banenettet i gang. Så de folkene som jobber her, er jo egentlig sånn kjernepersonell i byen vår.

Borgen er veldig imponert over utvidelsen, og tenker at de 800 millionene som bygget koster og som det er blitt satset på, det er det verdt.

– Det er viktig å gjøre det, fordi det vil sikre at T-banenettet og infrastrukturen rundt kollektivtransporten og T-banesystemet kommer til å fungere i årene som kommer. Og her er det masse flinke folk som jobber. Det er høy kompetanse på disse maskinene og greier, så det å ta godt vare på dem og kunne skape et godt arbeidsmiljø er kjempeviktig.

– 800 millioner er jo mye penger da?

– Ja, men dette er en investering for fremtiden. Og det er klart at vi ønsker at enda flere folk i Oslo skal kjøre kollektivtrafikk og ta T-bane og bruke kollektivtrafikken vår som vi er stolte av i Oslo. Så dette er en viktig del av det miljøarbeidet og klimaarbeidet som kommunen holder på med. Dette er en helt riktig investering for fremtiden.