Nordstrands Blad har fulgt arbeidene med Østensjøbanen og byggingen av tunnelen tett, og har tidligere skrevet om at Østensjøveien har måttet stenges flere ganger i første kvartal i 2023.
I februar ble nye bruelementer heist inn i flere seksjoner, og denne måneden ble nok en milepæl nådd da ny T-banebro ble støpt.
Høsten 2021 startet arbeidet med å fornye den siste delen av Østensjøbanen, mellom Brynseng og Hellerud. Strekningen ble bygd i perioden 1923–1926, og den nye Hellerudtunnelen på 385 meter vil gi mulighet for høyere hastighet.
I første omgang vil farten øke fra 30 til 50 kilometer i timen og senere når Sporveiens nye signalanlegg tas i bruk, er målet å komme opp i 60 km/t.
Ferdig i september
Nylig fortalte Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen til Nordstrands Blad at de ser for seg å være ferdige i september.
– Byggingen av nye Bryn bru er det første av tre større aktiviteter for fornyelsen av Østensjøbanen i prosjektet. Vi er også godt i gang med bygging av ny T-banebru lenger borte i Østensjøveien, og med byggingen av nye Hellerudtunnelen. Så langt har vi klart å holde tidsskjema, med mål om at alt skal stå klart som planlagt i september. Da er strekningen Brynseng-Hellerud blitt ny, og T-banen vil kunne øke farten mellom stasjonene, forteller Johnsen.
Nå stenges Østensjøveien for alle trafikanter: – Ingen kan passere under brua mens den støpes

Nå skal 80 tonn stål på plass - det påvirker trafikken i Østensjøveien

Østensjøveien er stengt denne helgen - stenges flere ganger i første kvartal av 2023

Herbjørn bor 50 meter unna tunnelarbeidene: – Arrogant at naboene må ta støyten
