Gå til sidens hovedinnhold

Øyvind er kåret til årets kjøpmann i Narvesen – dette er hemmeligheten: – Jeg soler meg i glansen

Av 350 kjøpmenn gikk Øyvind Thorsell (41) av med seieren.

(AVISA OSLO) På hjørnet av Continental finner vi en av Norges største magasinbutikker med rundt 2500 titler. Inne på den to etasjer høye Narvesen-kiosken holder Øyvind et godt grep om moppen mens han passer på å hilse på alle kunder som kommer inn.

– Årets kjøpmann-prisen henger høyt opp i kjeden, og det er en anerkjennelse på at vi gjør en god jobb i forholdet til kundene og i butikken, sier Øyvind.

Selv om det er Øyvind som løftes frem, mener han at det er den unike samholdet i gjengen med den unge butikksjefen Anosha Afshar (25) i spissen som har bidratt til at de har fått prisen.

– Jeg vant årets kjøpmann fordi Narvesen Continental ble kåret til årets butikk. Jeg soler meg i glansen av den jobben de ansatte gjør her.

LES OGSÅ: Da Cristiane rullet inn med ødelagt dekk på Shell Kastellet, fikk hun hjelpen hun aldri hadde forventet: – Jeg er så imponert

Etter et uforutsigbart år, har det vært ekstra spesielt å få prisen, og Øyvind mener at det er 100 prosent fortjent.

– Den største utfordringen i år har vært å være ansatt. Det har vært uforutsigbart med tanke på permittering, hvor mange kunder som kommer inn til oss, eller om vi skal stenge neste måned, sier kjøpmannen.

– Det har vært tøft, men her har vi vist ekstremt samhold. Kundene som kommer inn skal få den gode servicen. Nå som det har vært færre kunder innom, har vi mer tid å bruke på dem.

Stamkunder

Juryen begrunner prisen med blant annet at kjøpmannen og hans team har noen av de meste lojale kundene i hele Norge.

– Vi har en stamme av kunder fordi folk liker å komme til oss. Det er så lett å si at kundeservice er viktig, men det blir fort bare i ord og man glemmer det i handling. Men med den konkurransen som er i dag der folk selger mye av det samme, er det som skiller de beste fra de nest beste måten man behandler kundene på.

Øyvind forteller at han har stamkunder som har kommet til kiosken i en årrekke, og gjerne har som tradisjon å handle de samme bladene.

– Vi prater mye mer med kundene her enn det jeg er vant til noen andre streder. Ofte er det en del kunder som kommer bare for å slå av en prat om bladene.

Kjøpmannen håper at å jobbe tett med kundene gir en avkastning når pandemien er over. De planlegger å sette opp bannere og fortelle kundene at de har vunnet prisen.

– Da må vi stå for det og bli enda bedre. Selvfølgelig er målsettingen å gjenta bragden og bli Norges beste butikk igjen.

Nedgang

Under pandemi-året 2020 har bladsalget gått ned med 48 prosent. Narvesen Continental solgte 8600 bladet i fjor, mens i 2019 ble det solgt 16.500. Likevel har det vært mindre nedgang på lesestoff enn andre varer i kiosken.

– Dette viser lojaliteten til kundene, sier Øyvind, og legger til at folk gjerne leser mye under pandemien fordi de har mer tid til å sitte hjemme.

Han forteller at det mest lønnsomme hadde vært å stenge, men kjøpmannen ønsker at de få kundene som besøker kiosken, skal komme til en åpen dør. Narvesen Continental har holdt dørene åpent gjennom hele nedstengningen, ved unntak av forrige lørdag, da kiosker var nødt til å stenge under den nasjonale nedstengningen.

Største på lesestoff

– Vi vet at det er mange kunder som har ulike interesser, og ønsker å være en butikk for dem også.

Øyvind synes det er artig å se alle de ulike hobbyene som blir speilet i magasinene.

– Det som er gøy med å jobbe her, er å pakke opp disse spesielle bladene. Vi har eksempelvis 12–13 ulike varianter med modelltog, som man skulle tro man kanskje trengte ett av, flirer han og legger til at det er interiørblader og moteblader som Vogue og Elle som er blant de mest populære.

Øyvind forteller at de er Norges største på lesestoff, og ønsker å opprettholde det i mange år framover. Han mener at folk ikke har sluttet å lese, men det er færre som leser blader på grunn av digitaliseringen.

– Sammenlignet med det som er normalt i bransjen, har vi opprettholdt salget her og økt de siste årene, med unntak av tiden under korona.

Han tror det har en sammenheng med at færre steder selger blader.

Charlie Hebdo

Øyvind begynte i 2005 å jobbe på Narvesen i Skien, og har de siste åtte årene vært i Narvesen Continental. Han forteller at de som jobber på denne kiosken kjenner en slags stolthet over å jobbe på en historisk plass som Continental.

Denne kiosken var også den eneste butikken i Norge som solgte den spesielle utgaven av Charlie Hebdo etter terrorangrepet på redaksjonen i januar 2015.

– Det var kø rundt bygget, og vi måtte slippe folk inn puljevis. Da hadde vi sivilpoliti her inne og helikopter som fløy over kiosken.

Øyvind forteller at det var en veldig spesiell opplevelse fordi det var så tett på terrorangrepet.

– Vi var på en måte stolt over å få lov til å være med å selge det første trykket av magasinet etter angrepet. Det sier noe om statusen denne butikken har som den eneste butikken som fikk lov til å selge.

Charlie Hebdo er ikke en del av sortimentet i dag.

Les også

Tilbyr autentisk taco på Ekeberg – matanmelder ga terningkast 6!