Pårørende i Søndre Nordstrand bydel fortjener en pårørendekoordinator og pårørendekontakt

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Pårørende er en viktig ressurs for pasienten/brukeren og helsepersonell. Mange pårørende har behov for støtte og informasjon. Når man møter et stort og et komplekst helsevesen, kan det bli overveldende for de pårørende. Det er derfor viktig å ta vare på de pårørende som står midt opp i situasjonen, og gi dem støtte sånn at de kan stå stødig når det stormer som verst.

Det er også viktig å anerkjenne pårørende som en positiv ressurs, og ikke en belastning. I 2019, startet bydelene Ullern og Vestre Aker et samarbeidsprosjekt hvor de ansatte en pårørendekoordinator og en pårørendekontakt. Disse skal være en«påminner» for bydelenes pårørendearbeid. Målet med en pårørendekoordinator er å utvikle bydelens arbeid innen pårørendeinnsatsen, mens målet til en pårørendekontakt er å fungere som en støttespiller for de pårørende. Dette er noe Bydel Søndre Nordstrand virkelig trenger.

I Oslostandard for pårørendesamarbeid, som Oslo Kommune publiserte i juni 2020, står det blant annet at «Oslo skal være den beste by å være pårørende i». Ifølge Oslostandard for pårørendesamarbeid skal Oslo kommunes helse-, og omsorgs- og velferdstjenester ha systemer og rutiner som legger til rette for informasjon, samtale og dialog med pårørende. Dette er noe jeg mener Bydel Søndre Nordstrand kan bli mye bedre på. Bydelen ønsker å gi ansatte i avdelingen for helse, omsorg og mestring mer kompetanse i pårørendesamarbeid. Mer kunnskap er bra, men det erstatter ikke behovet for en pårørendekontakt og pårørendekoordinator, hvor hovedfokuset er på de pårørende.

Jeg og min familie har opplevd selv å være pårørende i Bydel Søndre Nordstrand. Som pårørende opplevde vi at vi ikke fikk hjelp til å mestre situasjonen. I tillegg fikk vi høre fra en fra bydelen at «familie tar vare på hverandre». Som pårørende er det vondt å høre. Da jeg som etterlatt satt på etterlatte-samtaler med andre etterlatte på Hospice Lovisenberg, så hørte jeg hvordan de ramset opp diverse tilbud som de hadde fått fra deres bydeler både som etterlatte og som pårørende. Dette var noe jeg ikke kunne si om min egen bydel. Da var det en eldre dame som sa; «så merkelig at det skal være forskjell fra bydeler».

Det skal ikke være slik at hvis du som pårørende i bydelene Ullern, Vestre Aker eller Frogner får bedre tilbud som pårørende enn pårørende som bor i Bydel Søndre Nordstrand. Da min far var syk, følte jeg at jeg ikke hadde noen å snakke med. En pårørendekontakt skal fungere som en støtte til pårørende, og jeg skulle ønske at bydelen hadde en pårørendekontakt da jeg var pårørende.

Jeg ønsker at bydelen skal etablere egen pårørendekoordinator og pårørendekontakt, slik at pårørende i Bydel Søndre Nordstrand kan få støtte og lett tilgang på informasjon. Jeg ønsker at pårørende skal være hovedfokuset. Jeg ønsker at Søndre Nordstrand skal være den beste bydelen å være pårørende i, og jeg mener at en pårørendekoordinator og pårørendekontakt er en god begynnelse på å nå dette målet.

Med slike tiltak kan vi fremme god helse og gode tilbud for pårørende som står midt i en svært krevende situasjon. Den 17. desember skal bydelsutvalget stemme over forslaget om å vedta utredning for etablering av pårørendekoordinator og pårørendekontakt. Jeg håper inderlig at bydelsutvalget ser hvor viktig det er å ha slike, som har hovedfokuset på pårørende.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags