Politikere flest kan ingenting om barnehager

Politiker og barnehagelærer Eivor Evenrud (Rødt) fra Ekeberg

Politiker og barnehagelærer Eivor Evenrud (Rødt) fra Ekeberg Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det ble nylig kjent at bydelsdirektøren foreslår å kutte 3 styrerstillinger i bydel Nordstrand. I tillegg foreslås det å kutte midler til å oppruste uteområder og lekeapparater i barnehager. At direktøren foreslår det, er ikke så rart. Direktørens oppgave er rett å foreslå kutt som er lovlige.

Det som er oppsiktsvekkende i saken, er svarene Falchenberg, lederen av bydelsutvalget, gir i intervjuet i Nordstrands Blad.

Falchenberg sier at "Problemet med barnehager er at alt allerede er veldig regulert med bemanningsnormer. Det gjør at det blir vanskelig å tilpasse barnehagene til lokale forhold."

Han sier videre at det "er ikke lenge siden normene kom."

Det siste er bare delvis sant. Joda, den nasjonale normen for bemanning i barnehager ble innført 1. august 2018. Men bydel Nordstrand og Oslo kommune har hatt en bemanningsnorm siden 1986, som er helt lik den som nå er innført nasjonalt.

I over 35 år har Oslo kommune altså hatt samme antall barn per ansatt i barnehagene som vi har i dag!

I løpet av disse tiårene har ettåringen kommet inn i barnehagene, uten noe som helst ekstra bemanningsressurser.

La oss derfor se litt på Falchenbergs ønske om å "tilpasse til lokale forhold." Den idiotiske antagelsen om at man "bare kan tilpasse litt," effektivisere eller kanskje "organisere dagen annerledes" har politikere dratt frem i årevis. Og like lenge har barnehageansatte fortalt at det ikke går.

Det går ikke an å organisere bort barnehagebarn. Det blir ikke færre bleier å skifte fordi man slår sammen to avdelinger og er 4 ansatte med 18 småbarn istedenfor 2 ansatte og 9 småbarn.

Det går ikke an å effektivisere trøst, omsorg, lek, veiledning og inkludering i språklige mangfold.

Forsøk gjerne å ha en foreldresamtale inne samtidig som du hjelper to barn å løse en konflikt i uteleken, Falchenberg.

Erfaringskompetanse ser ut til å være totalt fraværende når politikere flest snakker om barnehage. Sånn sett er bydelsutvalgets leder ikke noe verre enn de fleste andre.

Jeg er politiker selv, men har også vært barnehagelærer i Oslo kommune i over et tiår. Problemet for ansatte i barnehager, er det motsatte av det Falcheberg tror det er. Det er ikke slik at det er for mye lover om bemanning i barnehage. Kuttene som foreslås i barnehagene nå, er jo fordi at det ikke er lovpålagt eller regulert på noe vis.

Hver eneste gang bydeler får beskjed om å kutte, er det den samme regla. Det går alltid ut over alt som ikke er lovpålagt. Og det er som regel barn og unge som rammes hardest. Barnehagebarn stiller jo ikke opp i åpen halvtime i bydelsutvalgets møter eller renner ned dørene til politikerne på Rådhuset.

Heldigvis har foreldrerepresentantene i bydelens barnehager sagt tydelig i fra på vegne av bydelens barn. Jeg støtter dem fullt ut, både som barnehagelærer, politiker og barnehagemamma i bydelen. Det er uakseptabelt å kutte 3 styrerstillinger i barnehagene. Arbeidsoppgavene forsvinner jo ikke selv om man fjerner stillingene. Kuttforslagene er rett og slett forslag om at andre ansatte i barnehagene nå må gjøre mer av det administrative arbeidet i barnehagene.

Budsjettforslag i Nordstrand bydel gjør dermed de aller minste til de største taperne. Jeg takker foreldrene for å si i fra, og skal gjøre alt jeg kan i budsjettforhandlinger på Rådhuset for at bydelene i Oslo skal slippe stå ovenfor slike kutt.

Kanskje kan vi i 2021 faktisk ha barnehager som er best for barna, istedenfor best for budsjettet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags