Gå til sidens hovedinnhold

Slik endte tildelingen av elsparkesykler: – Fører til misnøye

Nå er tildelingen av elsparkesykler fra september klar. Voi-sjefen mener beslutningen vil føre til misfornøyde kunder og dårlig organisert tilbud.

(Avisa Oslo) – Brukerne må snart forholde seg til en jungel av apper. Samtidig blir det vanskeligere å finne seg en elsparkesykkel. Erfaringen fra andre byer viser at denne type regulering fører til misnøye og et dårlig organisert tilbud, sier Christina Moe Gjerde, Norgessjefen i Voi, til Avisa Oslo etter at tildelingen nå er klar.

Disse får drive utleie

Bymiljøetaten fattet 28. august vedtak om at 12 aktører får tillatelse til utleie av små elektriske kjøretøy for utleie på offentlig grunn i Oslo kommune.

Utleieselskapene kom med nye krav i tolvte time – nå er behandlingen av søksmålet utsatt

Aldersgrense hjelper lite hvis pappas mastercard betaler. Nå må vi foreldre skjerpe oss

Tillatelsen gjelder fra og med 10. september 2021 til og med 31. mars 2022. For de store aktørene som Voi, Ryde og Tier, er dette dårlig nytt.

De må hente inn tusenvis av elsparkesykler etter at de nå bare får 667 hver. Oversikt over disse 12 aktørene med antall kjøretøy de får tillatelse til å leie ut:

Aktør

Antall tillatelser innvilget

AYVA Technologies AS

667

Bird Rides Norway AS

667

Dott AS

667

Tier Mobility Norway AS

667

Ryde Technology AS

667

ShareBike AS

667

Wind Mobility Norge AS

667

LIME Norway AS

667

Bolt Services NORWAY AS

667

Voi Technology Norway AS

667

Bydue AS

667

CATS AS

667


Innvilget antall kjøretøy skal være tilgjengelig for leie 10. september.

En aktør har fått avslag på søknad, Taxicab AS. En aktør, We Mobility AS, har trukket søknaden, får Avisa Oslo opplyst.

Stevning

De tre aktørene som til nå har hatt flest elsparkesykler i byen, Voi, Ryde og Tier, har stevnet Oslo kommune etter at kommunen besluttet at maksantallet skal settes til 8.000 fra september.

Behandlingen av stevningen er utsatt til 1. september, men tildelingen av elsparkesykler har altså likevel funnet sted, uavhengig av den videre rettsprosessen.

– Taket er satt uten tilstrekkelig utredning eller begrunnelse og innføres uten noen form for begrensning av antall aktører. Det vil ramme brukerne våre og skape utfordringer for både sikkerhet og rydding i byen, har Norgessjefen i Voi, Christina Moe Gjerde, uttalt i den forbindelse.


– En anbudskonkurranse er også i tråd med hva Transportøkonomisk institutt mener er den beste løsningen. Vi håper og forventer at Oslo kommune vil jobbe videre med denne modellen frem mot neste sesong, skriver Moe Gjerde i en epost til AO.

På spørsmål om hvilke konsekvenser vedtaket i kommunen vil få for Voi og eventuelt deres ansatte, svarer hun slik:

– Jeg har ingen kommentar til rettsprosessen eller flåtestørrelse per nå. Jeg kan bekrefte at vi vil følge den reguleringen som til enhver tid er gjeldende, også om dette betyr at vi må redusere flåten vår før reguleringen trer i kraft senere i september.

– Måten byråden har valgt å regulere på, er en oppskrift på en mislykket regulering, sier Julia Sandstø, kommunikasjonssjef i Tier, til AO.

– Mellom 300 og 500 ansatte må trolig slutte i bransjen som følge av dette vedtaket, sier hun.

Tier har nå rundt 4.000 enheter til utleie, men har hatt opp til 6.800 tilgjengelig på det meste.

Rettssak

De tre aktørene som til nå er størst, møter Oslo kommune i retten onsdag denne uken.

Siste ord er med andre ord ikke sagt i denne saken.

Lar seg ikke affisere av stevning – tildeling av elsparkesykler skjer neste uke

– I tre år har de hatt mulighet til å gjøre noe med problemet, uten at de har tatt grep

Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune