Gå til sidens hovedinnhold

Til minne om fiolinisten Zhong Hua Sheng (1943-2021)

Innsendt

Fiolinisten Zhong Hua Sheng er død, 78 år gammel. Hun var bosatt på Lambertseter, men var født i Kina. Hun kom fra en svært musikalsk familie, der moren var pianistinne og faren professor i fiolinspill. Så og si alle barna endte opp som fiolinister.

Zhong studerte fiolinspill ved Musikkhøgskolen i Shanghai. Det var det beste lærested for musikk i Kina på den tiden. Her hadde hun også lærere fra det gamle Sovjetunionen og Tsjekkoslovakia. Som 20-åring (1963) vant hun den første nasjonale fiolinkonkurransen for hele Kina. Etterpå turnerte hun i Nord-Korea, Japan, Australia og New Zealand. Siden holdt hun flere konserter i Kina og ble etterhvert professor ved Musikkhøgskolen i Shanghai, der hun begynte som lærer i 1967. Hun spilte inn plater, opptrådte i radio, komponerte og skrev lærebøker. Hun ble etterhvert et svært kjent navn i Kina.

Under kulturrevolusjonen måtte hun, som så mange andre, ut på landsbygda og drive jordbruk. Der var hun i tre år, og da ble det lite fiolinspilling, inntil hun ble hentet for å spille for Maos kone, som likte klassisk musikk.

I 1993 kom hun til Norge, 50 år gammel, etter invitasjon fra Norges Musikkhøgskole. Etter dette bestemte hun seg for å bli og søke om oppholdstillatelse. Hun ble innvilget norsk statsborgerskap i 2000.

Den første tiden i Norge var ikke lett for henne. Hun måtte spille på gata til livets opphold. En dag kom den kjente skuespilleren Lars Andreas Larssen forbi. Han ble så grepet av hennes vakre fiolinspill, at han engasjerte henne på stedet til sin festival i Melbu. Hun fikk sin egen pianist (Ole Bolås) som hadde en av de beste diplomeksamener som noen gang er avlagt ved Musikkhøgskolen. Samtidig startet hun opp med egen musikkskole.

Zhong spilte i Brønnøysund, Kongsberg-, Lambertseter-, Nordstrand kirke og i Ishavskatedralen i Tromsø. Hun spilte flere år under den kinesiske kulturfestivalen, blant annet i konserthuset i Oslo. Da to bøker om Kina skulle lanseres, spilte hun kinesisk folkemusikk. Hun spilte også på Norges Musikkhøgskole og Barratt Due Musikkinstitutt.

Det var ikke så lett for en utenlandsk fiolinist som Zhong å få avholde konserter i Norge, selv om hun var svært kjent i sitt tidligere hjemland. Allikevel visste hun råd. Gjennom sitt brede kontaktnett ble det seks reiser til Kina med norsk musikk, sammen med pianisten Ole Bolås. Konsertene var i de største byene og på de største scenene, med et atskillig større publikum enn her hjemme, blant annet i Beijing, Shanghai og Nanjing. Den norske ambassadøren var tilstede ved en av konsertene i Shanghai. Zhong hadde fremdeles et stort navn i Kina. Hun ble også intervjuet av en av de største TV-kanalene i Kina.

Sammen med Bolås turnerte hun også i Los Angeles i USA. Zhong hadde forøvrig flere opptredener i Kina uten sin faste pianist. Sammen med Bolås laget hun flere CD-plater og musikkvideoer, både norsk musikk og kinesisk folkemusikk. Dessuten ga hun ut bøker med norsk musikk spesielt beregnet for det kinesiske markedet.

Mange mennesker i Kina mener Zhong er en av de beste kinesiske kvinnelige fiolinister gjennom tidene. Noen mener til og med at hun var den beste. Med sitt artistiske følelsesmessige spill, har hun bergtatt mang en sjel.

Zhong var nok den personen i Norge, som har bidratt mest til musikalsk kulturutveksling mellom Norge og Kina. Hun har vært med på og spredt kinesisk folkemusikk på sine konserter her i Norge. Ved sine opptredener i Kina, har hun hele tiden lagt vekt på norsk musikk med verker av Grieg, Svendsen, Halvorsen og Ole Bull for å nevne noen.

Som pedagog var hun fremragende. Hun fikk frem mange talentfulle musikkutøvere. Dette resulterte også i et engasjement som timelærer ved Barratt Due Musikkinstitutt. I tillegg rakk hun å skrive sin egen selvbiografi og en roman på kinesisk.

Hun var til det siste opptatt med musikkprosjekter. En film som bygde på hennes roman, der kinesisk kultur møter norsk kultur gjennom enkeltmennesker, knyttet til norsk natur og musikk. Dessuten en musikkvideo, hvor norsk musikk og kinesisk folkemusikk inngår i norsk natur.

Hele livet var hun opptatt av musikk. Musikken var hennes liv. Zhong elsket norsk natur og norsk musikk. Hun likte å bo i Norge. Her hadde hun mange venner, både kinesiske og norske. Mange vil komme til å savne henne, både som utøvende fiolinist, musikkpedagog og det gode mennesket hun var.