Nytt system for informasjon på togperrongene er utsatt – igjen

Informasjonssytemet Kari skal gi oppdatert og korrekt informasjon på tavlene på norske jernbanestasjoner.

Informasjonssytemet Kari skal gi oppdatert og korrekt informasjon på tavlene på norske jernbanestasjoner. Foto:

Informasjonssytemet Kari skulle vært i drift i 2016, men er blitt utsatt flere ganger. I løpet av 2019 skal det stå klart, skriver Aftenposten.

DEL

ØSTFOLDBANEN: Systemet skal gi korrekt informasjon om sporendringer, lengden på forsinkelser og passerende tog. Det skriver Østlandets Blad.

Det hakker fortsatt betydelig i systemet. I oktober 2018 skulle det innføres på Oslo S og Nationaltheatret stasjon, men da ble en ny kritisk feil oppdaget, skriver Aftenposten.

– Vi synes selvfølgelig det er synd at vi ikke kan innføre systemet som planlagt. Men vi er samtidig veldig glad for at vi avdekket feilen slik vi gjorde, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor, til Aftenposten.

– Nå gjøres det endringer i programvaren som må testes, før vi innfører Kari på de to store stasjonene, legger han til.

Hansen påpeker overfor Aftenposten at dagens informasjon er bedre enn noensinne tidligere.

Bane Nor beregner at systemet vil koste rundt 80 millioner kroner innen det er i drift. Kontrakten med tyske Funkwerk var verdt 26 millioner.

Artikkeltags