Får nei til ny Solveien-bom

VIL HA NY BOM HER: Bydelsutvalgets leder, Arve Edvardsen, mener at ytterligere en bom i Solveien her i krysset ved Bekkelagsveien, vil redusere trafikken i tverrgående veier. Arkivfoto: Kristin Trosvik

VIL HA NY BOM HER: Bydelsutvalgets leder, Arve Edvardsen, mener at ytterligere en bom i Solveien her i krysset ved Bekkelagsveien, vil redusere trafikken i tverrgående veier. Arkivfoto: Kristin Trosvik

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Bymiljøetaten sier nei til bydelsutvalgets ønske om ytterligere en bom i Solveien.

DEL

BEKKELAGET: Bydelsutvalget på Nordstrand fattet i våres et vedtak i forbindelse med prøveprosjektet «Bom i Solveien», som 2. februar ble innført med en rushtidsbom ved Nordstrandveien (Steinerskolen) og betongkloss-sperringer i Vingolfveien og Erling Schiøtz vei.

LES OGSÅ: Bytter klosser med låsbar bom

Lokalpolitikerne ønsker nå å fjerne de to sperringene, og vil heller sette opp ytterligere en rushtidsbom i Solveien ved Bekkelagsveien. En løsning de mener vil redusere trafikken i tverrgående veier.

LES OGSÅ: Krever ny Solveien-bom og fjerning av klosser

– Uheldig med ny bom

I et brev til Bydel Nordstrand sist uke, skriver Bymiljøetaten i en kommentar at oppsetting av bom ved Bekkelagsveien ikke vil løse noen problemer dersom man ser det aktuelle området som en helhet, og ikke Solveien isolert.

LES OGSÅ: KrF og Frp vil fjerne bommen ved Steinerskolen

Etaten mener at stengingen i Solveien ikke løser, bare flytter trafikkproblemene på Nordstrand. Med et ansvar for å ivareta helheten, kan de derfor ikke anbefale tiltak som ikke totalt sett gir en bedre situasjon enn dagens.

– Vi deler ikke bydelens synspunkter med hensyn til stenging av Solveien fordi dette ikke vil løse noen problemer. Når vi nå ser at de foreløpige konsekvensene samsvarer med det vi beskrev på forhånd, finner vi det uheldig å foreta ytterligere stenging av Solveien.

LES OGSÅ: Flytter bare trafikken til andre småveier

 – Vi ønsker derfor ikke å sette opp en ny bom ved Bekkelagsveien, skriver Bymiljøetaten i sitt brev.

Den skriver også at det blir foretatt nye trafikktellinger i løpet av september. Deretter utarbeides en evalueringsrapport som oversendes for politisk behandling.

Uenig på flere punkter

Leder av bydelsutvalget, Arve Edvardsen (Høyre), har følgende kommentar til brevet.

– Bymiljøetatens vurderinger tyder på mangel på lokalkunnskap, noe bydelsutvalgets medlemmer har.

– Jeg er uenig i etatens anførsler på flere punkt, men vil overlate videre politisk behandling til den nye BU som konstituerer seg 29. oktober. Bymiljøetaten vil naturlig forsvare sin opprinnelige plan, så jeg er derfor ikke overrasket over det totale fraværet av selvkritikk.

– Selv vil jeg derfor anbefale at bydelen tar kontakt med ekstern ekspertise som kan vurdere saken på et objektivt grunnlag, sier han.

Artikkeltags