– Nye sykkelfelt skal gi bedre sikkerhet

PÅ tuR: Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby testet sist uke ut det nye sykkelfelt i Nordstrandveien  mellom Sæter og Skulleruddumpa. Her med andre syklister ved Munkerud. BEGGE Foto: Aina Moberg

PÅ tuR: Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby testet sist uke ut det nye sykkelfelt i Nordstrandveien mellom Sæter og Skulleruddumpa. Her med andre syklister ved Munkerud. BEGGE Foto: Aina Moberg

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Nå er sykkelfeltet på begge sider av Nordstrandveien fra Tyslevveien til E6 ferdig.

DEL

NORDSTRAND: Strekningen, som er på 1.2 kilometer, ble påbegynt i mars 2013.

– Tidligere var det lagt opp til sykling på fortau, en dårlig løsning både for syklister og fotgjengere. Det nye sykkelfeltet bidrar til å bedre sikkerheten og framkommeligheten for syklistene, sier kommunikasjonsrådgiver May Andrine Gran i Oslo kommunes Sykkelprosjekt.

Sist uke ble det nye sykkelfeltet feiret med utdeling av ringeklokker, T-skjorter og boller til forbipasserende syklister i krysset ved Oberst Rodes vei.

LES OGSÅ: Nå kan du snart sykle i eget felt her

Menn tøffere i trafikken

På plass var også miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby.

– Nordstrand er en bydel med stor forskjell i andel syklende kvinner og menn, henholdsvis tre og elleve prosent. Menn tar større sjanser i trafikken, og er mer komfortable i blandet trafikk enn kvinner. Nye sykkelfelt/veier bidrar til at flere bruker sykkel, sier hun.

LES OGSÅ: Ble kjørt ned i sykkelfeltet

Syklist Marianne Smidt er overrasket over påstanden.

– Jeg synes vi kvinner sykler like mye. Men, vi har ofte med oss både bagasje og barn til og fra barnehage, og da er det nok tryggere å sykle i egne felt, sier hun i en prat med byråden. (Se bilde nederst i saken)

Sykkel foran bil i Langbølgen

Sykkelfeltene i Nordstrandveien er laget i sammenheng med eksisterende og planlagte sykkelfelt sørover i Ekebergveien og i Langbølgen.

LES OGSÅ: Sykkelfelt utsatt igjen

– Jeg er glad sykkelfeltet i Langbølgen ble vedtatt i bystyret i mai. Det gir et sammenhengende sykkelnett, lett lesbart for de som ikke er lokalkjente. Jeg er fullt klar over at sykkelfelt i Langbølgen har sine ulemper når vi har prioritert sykkel fremfor bil, men slik blir det, sier Melby.

Reguleringsplanen for sykkelfelt i Langbølgen inkluderer også rundkjøring i krysset Langbølgen/Nordstrandveien, noe som vil gi fartsreduserende effekt på trafikk gjennom dette krysset.

LES OGSÅ: Sier nei til sykler i Langbølgen

Fra Tyslevveien til Sæterkrysset

Ved Sæter starter og stopper sykkelfeltene foreløpig ved Tyslevveien.

– Vi er klar over problemet syklistene har der i øyeblikket. Sæterkrysset skal bli en del av sykkelnettet når det er ferdig, sier byråd Guri Melby.

I forbindelse med det nye sykkelfeltet er forøvrig gatelys oppgradret og luftstrekk av kabler lagt i bakken mellom Langbølgen og Tyslevveien.

Artikkeltags