Trikkeforkjemper Haakon Magnus Preus kritisk til Ekebergbanens nye trasé: – Jeg reagerer voldsomt. Nordstrand settes på et sidespor

MÅ INNOM JERNBANETORGET: Haakon Magnus Preus er klar til å kjempe for at trikk nummer 18 eller 19 legges gjennom Grønland og videre til Jernbanetorget og opp mot Rikshospitalet.

MÅ INNOM JERNBANETORGET: Haakon Magnus Preus er klar til å kjempe for at trikk nummer 18 eller 19 legges gjennom Grønland og videre til Jernbanetorget og opp mot Rikshospitalet. Foto:

Nordstrand-mannen Haakon Magnus Preus mener de kommende trikketraseene ikke henger på greip. – Hva har de på Nordstrand gjort galt? spør han.

DEL

EKEBERGBANEN: Onsdag ble det klart at alle reisende med trikken snart må belage seg på at den vil svinge av fra Oslo gate ved Ladegården og ned til Dronning Eufemias gate. Samtidig blir det ikke lenger 18-trikken som skal kjøre til Nordstrandsplatået – i stedet får vi en ny rute 13 som kjører fra Ljabru til Bekkestua.

Haakon Magnus Preus, medlem i Sekretariatet for Bytrafikk (SfB), er alt annet enn fornøyd med Ekbergbanens nye trasé.

– Jeg reagerer voldsomt. Nordstrand settes på et sidespor da de avskjæres fra den nordre streng. Hva har de på Nordstrand gjort galt da de avskjæres fra en fantastisk linje som brukes, undres en oppgitt Preus. Han legger til at de foreslåtte endringene vil dele byen i to.

EKEBERGBANEN: Ved å legge Ekebergbanen gjennom Grønlandsleiret vil Haakon Magnus Preus skape mer liv på Grønland.

EKEBERGBANEN: Ved å legge Ekebergbanen gjennom Grønlandsleiret vil Haakon Magnus Preus skape mer liv på Grønland. Foto:

– Ikke fjern trikkeskinnene

Nordstrand-mannen jobber for tiden med bytrafikk for EU. Tidligere har Preus vært styreleder i Oslo Sporveier, daglig leder for Oslo og Akershus Trafikkservice, og han var en trikkeforkjemper gjennom flere perioder som folkevalgt i Oslo bystyre. I høst skal han i møte med kommunens ordfører, byråd, kulturkomité, byutviklingskomité og samferdselkomité for å diskture endringene.

– Det verste som kan skje etter å ha lagt trikken ned mot Bjørvika, er om de fjerner trikkeskinnene fra Oslo gate ned til Schweigaards gate. I første fase skal vi trygle om at de trikkeskinnene ikke fjernes ettersom det vil bli krevende og dyrt å legge nye skinner ved en senere anledning, forteller han.

Preus er klar på at endringene som er forespeilet fra 4. oktober, vil gjennomføres. Men han kommer til å kjempe for at linje 18 eller 19 går til Jernbanetorget og videre i retning Rikshospitalet.

–Vi kan gjerne beholde trikkelinjen gjennom Bjørvika og frem til Bekkestua, men den ene linjen, trikk 18 eller 19, må gjennom Grønland og inn på Jernbanetorget for å opprettholde kontakten med Bislett, Ullevål, Rikshospitalet, Universitet og en rekke andre områder, konstaterer han.

Vil ha trikken gjennom Grønlandsleiret

Et av argumentene Preus bruker for å bevare en av trikkelinjene som går gjennom Jernbanetorget, er utviklingen av Grønland. Han mener en rekke politiske vedtak etter 1960 har ført til en systematisk svekkelse av Grønland - et område han beskriver som svært interessant og med stort potensiale. Preus er prosjektleder for "Grønland - fra gjennomfart til møtested".

– Vi ønsker en nye strekning fra Christian Kroghs gate, hvor det det nå ligger midlertidige spor, til Oslo gate. Vårt forslag er å legge trikk 18 eller 19 gjennom Grønlandsleiret, forklarer han.

Deres forslag innebærer blant annet at man kan ta trikk 18 eller 19 fra Ljabru til Jernbanetorget, men gjennom Grønlandsleiret istedenfor Schweigaardsgate. Preus foreslår trikkeholdeplasser (tenkt fra Jernbanetorget) ved Vaterlands bro, Grønlands Torg og Politihuset, før trikken følger dagens rute fra Munkegata til Ljabru.

Grønland-argumentasjon for Ekebergbanen

I rapporten "Grønland - fra gjennomfart til møtested", skrevet av blant annet Preus, trekkes det fram at de ønsker en transportplan som gjør Grønland attraktiv og tilgjengelig for beboere, kultur og næringsliv. Et av argumentene som brukes er at omgjøringene av linje 18 og 19 vil gjøre at nærmeste trikkeholdeplass blir på 800 meter for beboerne på Grønland. Derfor understreker Preus at en av de to aktuelle linjene - som starter på Ljabru - må legges gjennom Grønland.

– Vi ønsker å få Ekebergbanen tilbake til Grønland for å bringe mennesker med ressurser til stedet. Grønland bygges opp ved å legge Ekebergbanen dit, avslutter Preus.

Artikkeltags