Her er de nye Oslo-trikkene

URBOS 100: Slik vil trikkene i Oslo se ut om få år. Foto: Sporveien

URBOS 100: Slik vil trikkene i Oslo se ut om få år. Foto: Sporveien

Artikkelen er over 1 år gammel

Sporveien presenterte i går de nye trikkene som skal fases inn i Oslo fra 2021.

DEL

OSLO/HOLTET: De har valgt spanske CAF som leverandør av de 87 nye trikkene. Trikkene fra CAF er av typen Urbos 100. Prosjektet har en kostnadsramme på 4,145 milliarder kroner.

Halvparten av de nye trikkene skal ha base på Holtet, som i disse dager bygges om for å kunne ta imot de nye trikkene.

Alle nye trikker er planlagt levert i årene 2021 til og med 2024. I 2020 kommer to trikker til Oslo som skal testes og evalueres. Deretter begynner serieproduksjonen og en gradvis innfasing.

Samtidig vil dagens trikker, SL79 og SL95, gradvis fases ut.

- Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge. Det har vært en omfattende anskaffelsesprosess og et viktig prosjekt som Sporveien har ansvaret for. Nå gleder vi oss til å levere attraktive, robuste, kostnadseffektive og moderne trikker til hovedstaden, sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Velutprøvd standardtrikk

Siden mai 2017 har Sporveien gjennomført en konkurranse med prekvalifiserte leverandører knyttet til anskaffelsen av nye trikker til Oslo.

- CAF har med sitt velutprøvde vognkonsept truffet godt på kravene i målbildet for Trikkeanskaffelsen. Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene, sier Marianne Vik, som er leder av trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien.

Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.

(Saken fortsetter under skissen)

VELUTPRØVD: Disse trikkene finnes i en rekke andre store byer over hele verden. Foto: Sporveien

VELUTPRØVD: Disse trikkene finnes i en rekke andre store byer over hele verden. Foto: Sporveien

LES OGSÅ: Revurderer trikketunnel i Kongsveien

- Oslofolk elsker trikken

Bak satsingen står byrådet i Oslo som ønsker å satse på trikken.

- Oslo er en by i omfattende utvikling og trikken får en sentral rolle fremover både for å ta veksten i kollektivtrafikken og for å legge til rette for videre byutvikling. Jeg gleder meg til vi får se de første trikkene i Oslos gater i forbindelse med testkjøringen i 2020, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, sier i en pressemelding at Oslofolk elsker trikken.

- Med nye, større og universelt utformede trikker blir det enda bedre å reise med trikken i fremtida. Trikken er en veldig miljøvennlig måte å reise på, og med de nye trikkene kan vi frakte enda flere passasjerer enn vi klarer i dag. Det kommer til å gjøre det enda enklere å reise miljøvennlig i hverdagen og la bilen stå, sier Berg.

LES OGSÅ: Åpner én perrong på Jomfrubråten i 2018

Bedre plass for alle

De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning for ulike brukergrupper. Det blir god plass om bord til alt fra barnevogner til rullestoler. Trikkene får bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 plasser.

- De nye trikkene er velutprøvde, funksjonelle og pålitelige og har et moderne grensesnitt mot publikum. Tradisjonen tro vil de få navn etter året de blir bestilt, og det betyr at disse vil hete SL 18, sier Marianne Vik. 

- Med de 87 nye trikkene blir det mulig å frakte om lag 100 millioner årlige reisende. Dette blir et viktig bidrag i Sporveiens arbeid med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo, sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

På noblad.no finner du også en egen temaside om trikken

Artikkeltags