- Føles som å være inne i et sagverk

ORKER IKKE MER: Christine Blixt, Vivi R. Trøsvik, Knut Hvidsand og Grid Mette Hustad holder for ørene når trikken hviner forbi, her vis a vis  tennisbanen. De mener livskvaliteten er betydelig redusert etter trikkestøyen som har oppstått i etterkant  av Sporveiens rehabilitering av skinnegangen mellom Bråten og Ljabru. Foto: Aina Moberg

ORKER IKKE MER: Christine Blixt, Vivi R. Trøsvik, Knut Hvidsand og Grid Mette Hustad holder for ørene når trikken hviner forbi, her vis a vis tennisbanen. De mener livskvaliteten er betydelig redusert etter trikkestøyen som har oppstått i etterkant av Sporveiens rehabilitering av skinnegangen mellom Bråten og Ljabru. Foto: Aina Moberg

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Beboere langs trikkelinjen mellom Bråten og Ljabru har fått nok av støy fra de nye skinnene. Flere må ty til sovemedisin og ørepropper.

DEL

NORDSTRAND: I desember i fjor ble strekningen gjenåpnet med nytt dobbeltspor mellom Sæter og Ljabru. Dessuten med ny skinnegang, og det er denne som siden påske har påført trikkenaboene store belastninger i form av støyforurensing.

LES OGSÅ: Feiret trikkeåpning på Sæter

Som et sagverk

– Skriking og hvining fra trikken gjør at det føles som å være inne i et sagverk om nettene. Det går på helsa og humøret løs når «sov i ro» er eneste middel for å sove, sier Christine Blixt som bor bare ti meter fra trikkelinjen i Lillebakken.

– Det er ikke mulig å holde en samtale i gang utenfor huset vårt. Det er så ille at vi nesten har lyst til å flytte. I tillegg er det ofte uanmeldt nattearbeid på linjen. Da våkner hele familien av bråk og store lyskastere som lyser rett inn i huset vårt, sier hun.

Helt ulevelig

I Rosendalsveien like ved skinnegangen ved Ljabru stasjon bor Grid Mette Hustad. Hun er like fortvilet.

Hør lydopptak på dagtid få meter fra bolig i Rosendalsveien

– Vi har i sommer vært nødt til å rømme på grunn av bråket. Det er rett og slett ikke levelig, og vi føler oss helt maktesløse. Vi kan ikke engang ha dørene ut til hagen åpne, og det er ikke ok å måtte bruke hørselvern og ørepropper for å sove, sier hun.

– Vi ble lovet at det skulle bli så mye bedre og et lavere støynivå med de nye skinnene. Derfor holdt vi ut gjennom anleggperioden, men nå hviner og skriker det hele døgnet. Det Det er uutholdelig, og nå må noe skje, sier Hustad.

Og slik høres det ut om natten i Rosendalsveien

Begge videoene er privatopptak

Tærer på humøret

Knut Hvidsand har bodd like ved Sæter stasjon i 20 år, og sier han aldri før har hatt behov for å sende inn en eneste klage på trikken.

– Men, nå har jeg gjort det fordi jeg føler at Sporveien har begått et løftebrudd. Det skulle bli mye bedre, men er blitt bare verre. Støyen er ille både ute og inne, den høres gjennom veggene, sier han og fortsetter:

– Det tærer voldsomt på humøret når støyomfanget blir så stort som nå. Vi sliter med dette 21 timer i døgnet, fra klokken 04.30 om morgenen til klokken 01.30 på natten.

– Jeg gjør meg visse tanker om det er nødvendig med så mange som 300 avganger, som går hvert femte minutt. Flere trikker kjører med én og to passasjerer, men for oss bråker trikken like mye om den er tom eller full, sier Knut Hvitsand.

– Jeg håper Sporveien snarest gjør noe med støyen slik at vi kan glede oss og slippe å klage mer. Jeg er spent på om vi blir hørt, hva som skjer og når det skjer, legger han til.

LES OGSÅ: Nå kan du kjøpe trikkebillett på Sæter

Handlingsgruppe

For å øve ekstra trykk på Sporveien og politikere ble det nylig dannet en handlingsgruppe «Ja til trikk - Nei til økt støy». Vivi R. Trøsvik er en av representantene i gruppen.

– Mange har henvendt seg til både Bydel Nordstrand og Sporveien siden mars måned. Veldig få har fått gode svar, om svar i det hele tatt. Derfor står vi nå samlet. Vi har startet en underskriftskampanje som kan resultere i et innbyggerinitiativ til Oslo bystyre, sier hun.

Trøsvik presiserer at ingen ønsker trikken bort. De vil bare få redusert støyplagene, få slutt på søvnforstyrrelser, stressreaksjoner, og de vil ha tilbake sin tidligere trivsel i og utenfor egne hjem.

– Slik situasjonen er nå, er den i strid med Sporveiens egne løfter om bedre miljø og redusert støymiljø etter ferdigstillelsen, sier Trøsvik.

Handlingsgruppen stilte, sammen med en rekke andre berørte trikkenaboer, opp på møtet i bydelsutvalgets arbeidsutvalg 10. august.

Der fikk de høre Per Magne Mathisen, direktør for infrastruktur og eiendom i Sporveien orientere om årsaken til trikkestøyen mellom Bråten og Ljabru og ved endeholdeplassen på Ljabru.

LES OGSÅ: Én kaosdag, nå går alt på skinner

Støtte fra Vel og bydel

– Etter at Sporveien innrømmet at de har vært klar over problemet, vet årsaken til støyen og skal gjøre noe med den, er vi spente på om løftene blir innfridd, sier Trøsvik.

Hun beskriver dagens situasjon som fortvilet, og nettopp derfor inviterer hun Sporveien til en åpen dialog.

– Vi er ingen lenkegjeng som skal gå til krig, men vi vil bare ha trikken vår inn på rett spor igjen, sier hun.

Handlingsgruppen får støtte av bydelsdirektør Per Morstad som sier han vil følge opp saken. Nordstrand Vel stiller seg også bak ønsket om å redusere trikkestøyen.

– Vi støtter handlingsgruppen i denne viktige miljøsaken i form av informasjon til beboere, blant annet på vår facebookside, sier velets formann Heidi Aasheim.

Sporveien beklager

I Sporveien tar man trikkestøyen svært alvorlig.

– Naboene til Ekebergbanen skal ikke ha det sånn. Dette vil vi til livs. Vi beklager, for slik hadde vi ikke ønsket at det skulle bli. Vi ville redusere støyen med vår rehabilitering og nye skinner, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud til Nordstrands Blad.

Han sier at når man bygger en helt ny bane, som den mellom Bråten og Ljabru, så tar det nødvendigvis noe tid før pukken setter seg ordentlig.

LES OGSÅ: Trikken sporet av to ganger

– Vi har en maskin som pakker sporet og presser pukken ned slik at det blir mer stabilt. Dette er vi nå i gang med, sier Asperud.

– I tillegg ser vi på profilen ved sløyfen på Ljabru, og pakker den også slik at den blir enda mer stabil, og den sjenerende skinneskrikingen forsvinner, legger han til.

Sporveien vil nå også se på hvordan man kan løse den generelt «syngende lyden» mange beboere også klager på.

– Vi må mer inn i materialet for å løse dette. Løsningen kan bli at vi setter gummiklosser på hver side av skinnene, men vi må være helt sikre på at dette løser problemet før vi setter i gang, sier Asperud.

Vet ikke hvor lang tid det tar

Han sier Sporveien så raskt som mulig vil starte arbeidet med å redusere trikkestøyen.

– Men, jeg kan dessverre ikke si noe om hvor lang tid det tar. Jeg kan ikke love noen dato. Men, det jeg imidlertid kan si er at Sporveien jobber kontinuerlig med tiltak på hele banenettet i Oslo for å redusere støynivået, sier Cato Asperud.

Artikkeltags