Jakob (11) påkjørt i kryss på Abildsø

PÅKJØRT: Jakob Svendsen Tessand (t.v.) krysser Østensjøveien på samme sted han ble påkjørt en ettermiddag i slutten av mai. Moren Heidi Tessand følger lillebror Anton (8)  til skolen. FOTO: UNA O. OLTEDAL

PÅKJØRT: Jakob Svendsen Tessand (t.v.) krysser Østensjøveien på samme sted han ble påkjørt en ettermiddag i slutten av mai. Moren Heidi Tessand følger lillebror Anton (8) til skolen. FOTO: UNA O. OLTEDAL

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Da en bilist kjørte på rødt, ble Jakob Svendsen Tessand (11) påkjørt og kastet av sykkelen. Nå krever nærmiljøet nok en gang tiltak i det farlige gangfeltet i Østensjøveien.

DEL

ABILDSØ: – Han kunne blitt drept. Det orker jeg ikke å tenke på engang, sier Jakobs mor, Heidi Tessand.

Ble kastet av sykkelen

I 16-tiden 20. mai var Jakob på vei hjem fra trening via krysset der Grågåsveien og Langerudsvingen møter Østensjøveien.

Det var grønn mann, og han trillet sakte på sykkelen ut i veien, foran en trailer som hadde stoppet.

Da han passerte traileren, ble han truffet av en bil som kjørte på rødt lys.

– Bilen traff forhjulet på sykkelen. Jeg ble kastet av sykkelen og landet i veien, forteller Jakob.

– Jeg ble helt utrolig redd. Jeg klarte å holde følelsene inni meg så ikke hun bilisten skulle bli altfor lei seg, men jeg fikk en etterreaksjon, forteller Jakob.

Til alt hell kom han fra ulykken uten skader.

Hans budskap til bilistene på strekningen er at de må prøve så godt de kan å være oppmerksomme i krysset, særlig hvis det er rødt lys.

– Hvis du ikke ser godt, så prøv å oppfatte at det er et lys der, og kjør ekstra sakte hvis det er noe som sperrer så du ikke ser, ber Jakob.

Les også: Kvinne døde etter påkjørsel på Abildsø

Bedt om tiltak i årevis

I flere år har FAU på Abildsø skole bedt om tiltak akkurat der 11 år gamle Jakob ble påkjørt.

Så sent som i april varslet de Bymiljøetaten og politiet per telefon og brev om flere farlige situasjoner der bilister kjører på rødt lys med stor hastighet i Østensjøveien.

FAU ble avvist med at «alt er i henhold til standard».

Etter dødsulykken i Enebakkveien i desember 2013 er det foretatt en rekke trafikksikkerhetstiltak på Abildsø, men lokale ønsker om tiltak i krysset der Jakob ble påkjørt er foreløpig ikke blitt oppfylt.

Østensjø bydelsutvalg foreslår i bydelens trafikkplan tiltak som blinkende «lysbro» over gangfeltet eller annen tydeliggjørende merking, kameraovervåkning eller fartsdempende tiltak.

Les også:

Nok en kvinne påkjørt i gangfelt på Abildsø

Jubler for strakstiltak på Abildsø

Ett av mange barn

Jakob Svendsen Tessand går over gangfeltet til og fra skolen, til og fra fotballtrening, og når han skal til skolen for å trikse med sparkesykkel sammen med vennene sine.

– Jeg går frem og tilbake der i alle fall tre-fire ganger daglig, anslår han.

Og Jakob er bare ett av mange barn som bor i området. Foreldre snakker ifølge Heidi Tessand daglig om at de har sett folk kjøre på rødt i det aktuelle krysset.

Noen ber barna sine gå ned til undergangen ved broen og krysse veien der, av frykt for at barna skal bli påkjørt. De frykter det bare er et spørsmål om tid før en alvorlig ulykke skjer.

Les også: Hundrevis i fakkeltog på Abildsø

Mange kjører på rødt

– Problemet er at veldig mange kjører på rødt. Vi etterlyser rødt lys før krysset, ikke etter. Man skulle tro at det er et oversiktlig kryss, men når man kommer med bil nedover mot broen, ser man ikke lysene før man har for stor fart til å stoppe brått, forteller Heidi Tessand.

Familien har snakket med bilisten som kjørte på Jakob, som sier at hun ikke vet hva godt hun skal gjøre etter ulykken.

– Men vi frykter dette ikke er siste gang noe sånt skjer. Er det ikke nok at folk blir påkjørt? Hva må skje før det skjer noe her? Denne ulykken er ikke en engangshendelse, minner Heidi Tessand om.

– Det finnes ikke noe verre for oss foreldre enn at det skjer noe med barna våre. Etterpå blir man utrolig full av tanker om hva som kunne skjedd. Man blir kjemperedd. Jeg kjente også etterpå at jeg ble veldig irritert, for dette har vi gitt beskjed om, poengterer hun.

Familien har snakket mye om hendelsen, også det at Jakob satt på sykkelen når han etter trafikkreglene skulle gått av og trillet den over gangfeltet. Likevel: Han krysset veien på grønn mann. Bilisten hadde rødt lys.

Les også: – Nok er nok, nå må farten ned!

– Kommunen er ansvarlig

Per Julius Helweg i trafikkgruppa til FAU på Abildsø skole sier at han ved neste ulykke vil holde kommunen og politiet ansvarlige for utfallet.

Og at reaksjonen fra bydelens innbyggere da vil bli massiv.

– Vi vet hvor skoen trykker, for vi ser daglig hvor bilstrømmen går, sier Helweg.

– En sprengt E6 fører til køer på lokalveier, og bommer gjør at trafikken flyter der den kanskje egentlig ikke burde. Ja, vi trenger en lysbom på Østensjøveien så fort som mulig, men noen må også bygge Manglerudtunnelen, sier Helweg.

FAU reagerer også på at bydelens trafikkplan ikke tas hensyn til.

– Hva er formålet med en slik omfattende plan når bydelsutvalget ikke har noen beslutningsrett? Bruker politikerne så mye penger og ressurser på det som virker som en ønskeliste til jul?

Les også:

Statens vegvesen vil ikke flytte bomringen

Byråden vil ikke mase mer på bomflytting

Bymiljøetaten: Skal se om noe kan bedres

Nordstrands Blad har vært i kontakt med Bymiljøetaten, som gjennomførte en helhetlig gjennomgang av fartsgrenser og behov for fartsdempende tiltak i Bydel Østensjø i 2014.

LES OGSÅ: Nå må bilene vike på Abildsø

– På det tidspunktet ble det ikke ansett som nødvendig med endringer i dette området. Det aktuelle gangfeltet er signalregulert, og signalregulerte gangfelt har vanligvis ikke behov for ytterligere tiltak, opplyser pressekontakt Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten.

Han opplyser også at det ikke er registrert ulykker med personskade i det aktuelle fotgjengerfeltet i Østensjøveien i siste 10-årsperiode.

På spørsmål om Bymiljøetaten er villig til å se på saken på nytt etter Jakobs ulykke, svarer Bratteberg positivt:

– Vi fokuserer for tiden på trygge skoleveier, gangfelt og belysning, og vil gjøre en vurdering av det aktuelle gangfeltet for å se om noe kan bedres, sier Bratteberg.

LES OGSÅ:

Får enda flere trafikktiltak på Abildsø

Vil ha ny innkjøring til næringsområde på Abildsø

Artikkeltags