Vil ha tilbake 71E-bussen fra Bjørndal

STÅR SAMMEN: Beboere på Bjørndal og Mortensrud samlet seg i forrige uke til et felles bilde for å vise at de er flere som ønsker 71E-bussen tilbake i 15-minuttersrute fra Bjørndal til Tollboden.

STÅR SAMMEN: Beboere på Bjørndal og Mortensrud samlet seg i forrige uke til et felles bilde for å vise at de er flere som ønsker 71E-bussen tilbake i 15-minuttersrute fra Bjørndal til Tollboden. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Nå må kollektivpassasjerer fra Bjørndal og Mortensrud bytte til T-bane på Ryen for å komme seg til sentrum.

DEL

BJØRNDAL/MORTENSRUD: Det falt ikke i god jord blant kollektivreisende fra Bjørndal og Mortensrud da Ruter nylig bestemte seg for å styrke busstilbudet på strekningen Blakkensvei-Ryen på bekostning av ruten 71E Bjørndal-Tollboden. Nordstrands Blad har fått en rekke henvendelser fra fortvilte kollektivpassasjerer.

– Jeg tror dessverre vi bare har sett begynnelsen av dette. Jeg tror de som bestemmer vil ha flest mulig over på skinner, sier Kurt A. Nielsen, som startet et digitalt opprop i begynnelsen av desember for å få Ruter til å opprettholde 71E-ruta Bjørndal-Tollboden. I skrivende stund har signaturkampanjen 739 underskrifter.

Deler sine frustrasjoner

Nielsen er også mannen bak Facebookgruppa «Oppretthold bussruten 71E Bjørndal-Tollboden», som i skrivende stund har 847 medlemmer.

I gruppa deler mange beboere på Bjørndal og Mortensrud sine frustrasjoner over den nye reisehverdagen, og folk deler også innhold i klager de sender Ruter og diskuterer blant annet både Ruters og egne passasjertellinger.

– Det er skrekkelig trist at alle må akseptere lenger reisevei, og 71E fungerer nå mest som en matebuss til T-banen på Ryen, uttaler Nielsen til Nordstrands Blad.

Han mener Ruter kommer med dårlige argumenter for å ikke sette inn igjen 71E i trafikk sånn den har vært i «alle år» før T-banerehabiliteringen startet.

– Vi vil at Ruter setter inn 71E igjen med femtenminuttersavganger til T-banen går helt til Mortensrud igjen i april, og vi vil ha 71E som et alternativ til T-banen videre etter det, oppsummerer Nielsen.

Les også: DEBATT: Åpent brev til Ruter

Fullt fra Hauketo

Dårligere kollektivtilbud mellom Bjørndal og sentrum forplantet seg fort – og har rammet blant annet 77-bussen mellom Hauketo og Bjørndal. Den er ifølge passasjerer stappfull på hver avgang hele ettermiddagen når folk skal hjem fra jobb og skole. Flere har stilt spørsmål ved trafikksikkerheten i dette. Folk opplever å gå glipp av bussavganger og må vente lenger enn bussrutene tilsier på Hauketo, når de kommer av toget og skal videre med buss.

De frustrerte kollektivpassasjerene har støtte fra lokalpolitikerne på Søndre Nordstrand, og Nielsen roser lokalpolitikerne for responsen deres i saken. Shoaib Sultan uttalte 12. januar i Nielsens Facebookgruppe at han hadde tatt kontakt med byråd for samferdsel og skulle følge opp der.

Første bystyremøte er i februar. Kollektivpassasjerene frykter at det blir en ekstra lang og kald vinter for de fra Bjørndal og Mortensrud som ikke allerede har gitt opp og gått over til å bruke bil. Ikke alle har muligheten til å velge bil heller.

– Har ikke flere busser

– I verste fall drar dette ut til februar før det kommer videre i prosess. Vi mistet 71E-bussen for en måned siden. Folk blir frakjørt både til og fra Ryen og på Hauketo. Dette er ikke holdbart for oss! uttaler Nielsen i gruppa, og minner om at folk blir stående og vente i opptil 18 minusgrader.

Ruter har registrert engasjementet rundt omleggingen av 71E, ifølge deres kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.

– Vi har foreløpig ingen planer om å gjøre endringer. Hovedårsaken er at vi ikke har flere busser å sette inn på strekningen, forklarer Johansen.

– All den tid det ikke finnes flere busser å sette inn, mener vi at omleggingen er den mest fornuftige ressursbruken som gir størst nytte for flest reisende. Vi er klar over at enkelte får noe økt reisetid ved bytte til T-banen, men bedringen av kapasiteten på strekningen er vurdert som viktigere og gjør at de som vil reise nå i all hovedsak kommer med.

Mellom 40.000 og 45.000 personer reiser med 71E på hverdagene i uka. Så langt har Ruter fått rundt 450 klager på omleggingen.

– Svært mange av disse klagene kommer fra noen få spesielt engasjerte personer, og enkeltpersoner har sendt 10–20 klager på omleggingen. Vi har også fått noen positive tilbakemeldinger fra reisende med 71E som nå ikke lenger opplever å bli frakjørt av fulle busser, uttaler Ruters kommunikasjonsrådgiver.

– Det er ikke snakk om «noe forsinkelser som oppleves for enkelte». Gjentatte ganger er det snakk om opptil 10–15 minutter hver vei. Altså en 20–30 minutters forsinkelse på grunn av at T-bane tar mye lengre tid til byen fra Ryen. Og ekstra ventetid på Ryen, konstaterer Nielsen.

Les også: Terrieren Nille (1) har vært borte siden nyttårsaften

Les også: Pizzakasting og biler på ville veier (politiloggen)

Les også: Folkefest på Bøler da T-banen gjenåpnet

Les flere saker fra noblad.no